Laat je inspireren door onze insights en nieuwsupdates.
Als toezichthoudend orgaan bent u verplicht uzelf te evalueren. Veel governance codes schrijven dat dwingend voor. Toch is er ook regelmatig enig ongemak bij het vormgeven van een zelfevaluatie. Omdat u als toezichthouder in principe vooral op uzelf toeziet, is de kwaliteit van de zelfevaluatie afhankelijk van uzelf. Teveel ongemak zal de kwaliteit geen goed doen.
In het najaar van 2019 organiseerde het N.I.P. (Nederlands Instituut van Psychologen) een symposium ter ere van het 60-jarig jubileum van de Cotan (Commissie Testaangelegenheden Nederland). Het thema van het congres was de vraag of statische of juist klinische predictie tot betere voorspellingen leidt. Met andere woorden: zijn data afkomstig uit tests en assessments betrouwbaarder dan het oordeel van de psycholoog, of is het andersom? Een onderwerp dat gezien alle ontwikkelingen rondom A.I. (Artificial Intelligence) actueler is dan ooit.
Het gaat prima met je. Privé niets te wensen, goede baan en dito inkomen, druk sociaal leven en meer dan genoeg interessante uitdagingen. Eigenlijk is er geen enkele reden om iets te veranderen, maar toch kriebelt er iets. Niet omdat het niet goed gaat, wel omdat het altijd beter kan. Toch?
Hoe organisaties en de manier waarop we samenwerken ook veranderen, het feit blijft dat organisaties nog steeds doelstellingen moeten realiseren: zoveel omzetgroei, zoveel winst, zoveel nieuwe producten of klanten. Het is slim om samen eenduidige afspraken te maken over het realiseren van die doelstellingen, want alleen dan kun je als manager actief sturen op het realiseren van die afspraken en weet je als medewerker wat ervan je verwacht wordt.
Oud-collega GITP promoveert op onderzoek naar loopbaanrollen, persoonlijkheidskenmerken en employability Op 5 december 2019 is Nicole de Jong, oud-collega van GITP, aan de Universiteit van Groningen gepromoveerd op een onderzoek naar loopbaanrollen, hun relatie met persoonlijkheidskenmerken en employability. Omdat haar onderzoek belangrijke implicaties heeft voor het HR-beleid in organisaties vatten we het hier voor je samen. *
In december 2019 heeft GITP, samen met acht internationale partners, het project “Developing Careers through Social Networks and Transversal Competencies” (Develop¹) succesvol afgesloten en aangeboden aan de Europese Unie. Dit project maakt deel uit van Horizon 2020, hét Europese subsidieprogramma voor Onderzoek en Innovatie in Europa, met een budget van 80 miljard euro. De doelstelling van Horizon 2020 in vijf woorden: smart, sustainable and inclusive growth.
Steeds meer organisaties stoppen met de traditionele eindejaarsgesprekken. Of denken er op z’n minst over na om het beoordelen anders te gaan doen.
Er worden boeken, artikelen en blogs over vol geschreven en talloze events over georganiseerd: Performance Management. Maar wat is het nou precies en waarom zou je het als organisatie moeten omarmen en inzetten? Wat brengt het je?
Het is ongetwijfeld de schrik van iedere betrokken toezichthouder dat bij het periodieke overleg met de bestuurder(s) naar voren komt dat het niet soepel loopt binnen de organisatie. Disharmonie in het MT, een hoog organisatie-breed ziekteverzuim en een veel verloop onder goede medewerkers bijvoorbeeld.
Als manager ben je verantwoordelijk voor het behalen van resultaten. Omzetdoelstellingen, winst, innovaties, nieuwe klanten. Ambities die je graag waar maakt en waar je je 100% voor inzet. Je realiseert je maar al te goed dat je je medewerkers daarbij heel hard nodig hebt, sterker nog: van hen afhankelijk bent om die doelen te bereiken. Je wilt dat zij optimaal presteren, omdat je alleen dan ook als organisatie optimaal presteert. Het zijn immers je mensen die met hun gedrag en inzet het verschil maken tussen goed en uitstekend, tussen een organisatie waar het allemaal wel lekker loopt en een organisatie die excelleert.
Je wilt groeien met je organisatie. Meer omzet. Andere opdrachtgevers. Innoveren. Efficiënter werken. Minder kosten maken en meer waarde toevoegen voor je klant. Wat je redenen ook zijn, je wilt je ambities waarmaken. En daarvoor heb je – tenzij je een eenmanszaak hebt en 48 uur in een dag – de juiste mensen nodig. Mensen die beschikken over de competenties die ervoor zorgen dat zij de nieuwe taken en verantwoordelijkheden goed aankunnen.
De kans is groot dat je er ooit één gemaakt hebt, en je hebt er zeker wel eens van gehoord: een assessment waarin persoonlijkheid wordt getest. Organisaties maken er regelmatig gebruik van. En terecht, want zo’n assessment is een uitstekende manier om te onderzoeken wat de ontwikkel- en groeimogelijkheden van sollicitanten zijn of van medewerkers die graag een loopbaanstap willen maken.
Er was heel wat beroering toen de TU Eindhoven afgelopen juni besloot het komende halfjaar de vacatures in eerste instanties alleen voor vrouwen open te stellen. ‘Discriminatie’, ‘Oneerlijk’ en ‘Valse concurrentie’ werd er geroepen, en een behoorlijk aantal (succesvolle) vrouwen zeiden dat zij ervoor zouden bedanken als ze op grond van deze maatregel aangenomen zouden worden. Ze willen alleen op basis van hun kwaliteit geselecteerd worden, en niet op basis van (onvoldoende) kwantiteit.
Het zijn bijzondere tijden. Zeker voor HR-professionals. Door de krapte op de arbeidsmarkt is het een enorme uitdaging de juiste mensen te vinden en te behouden. Daar komt bij dat de veranderingen in de wereld zo snel gaan, dat je bijna onmogelijk iets zinnigs kunt zeggen over wat voor medewerkers je volgend jaar nodig hebt.
Hoe zorg je ervoor dat je team optimaal bijdraagt aan de organisatiedoelstellingen? Hoe haal je het beste uit hen? En uit jezelf? Hoe herken en ontwikkel je talent? Het zijn belangrijke vragen, die tegenwoordig niet alleen managers maar ook medewerkers en steeds meer zzp’ers zich stellen. Er zijn natuurlijk niet voor niets tientallen boeken geschreven over performance-, competentie- en talentmanagement: het is een van de belangrijkste onderwerpen waar organisaties zich mee bezig moeten houden: de juiste man of de juiste vrouw op de juiste plek bepaalt immers hoe succesvol een organisatie kan zijn.
We zijn begonnen aan de Vierde Industriële Revolutie, een revolutie waarin een hoofdrol is weggelegd voor onder meer robots en kunstmatige intelligentie. We veranderen van een industriële in een kennis- en netwerksamenleving. Die nieuwe samenleving vraagt om andere, nieuwe vaardigheden, niet alleen van de mensen die nu nog aan het begin van hun carrière staan, maar van iedereen, dus ook van de mensen die al jaren werken.
Iedereen die al even mee loopt in organisaties heeft het wel een keer zien gebeuren: een collega met een indrukwekkende staat van dienst en een prachtige carrière raakt in de laatste fase van zijn (of haar natuurlijk) loopbaan in de problemen. Het is vaak een persoonlijke tragedie dat iemand met zo’n prachtige carrière dan teleurgesteld of gefrustreerd zijn loopbaan beëindigt en met een negatief gevoel terugkijkt op zijn werkzame leven. Wat het nog wranger maakt, is dat veel mensen in zijn omgeving het zien aankomen maar de persoon zelf niet.
Werknemers die serieus met hun carrière bezig zijn, nemen steeds vaker de regie over hun eigen loopbaan. Ze wachten niet af met wat voor ideeën en voorstellen hun leidinggevende komt, maar maken zelfbewust hun ambities kenbaar. Het eindejaarsgesprek (en natuurlijk ook het voortgangsgesprek) is een uitgelezen kans om jouw carrièrewensen voor het nieuwe jaar aan te kaarten.
Vraagstukken in coachingstrajecten kunnen in elkaar overlopen. Vanuit een coachingstraject gericht op het functioneren in de werkcontext kan een loopbaanvraagstuk ontstaan. Bijvoorbeeld als enkele thema’s in het coachingstraject voldoende belicht zijn geweest en de coachee zich vervolgens afvraagt wat de nieuw verkregen inzichten betekenen voor de gemaakte keuzen in het werkzame leven.
Gedrag uit het verleden is een goede voorspeller voor gedrag in de toekomst. Dit is een belangrijk uitgangspunt voor het gebruik van de STAR-methode in selectiegesprekken, omdat het uitgaat van wat iemand daadwerkelijk ooit gedaan heeft in plaats van hoe hij zich voorstelt dat hij iets zou doen of in de toekomst van plan is te gaan doen.
De Volkskrant stelt dit jaar vast dat het aantal zelfstandige coaches stijgt (1). Tegelijkertijd biedt de verdergaande digitalisering kansen om over te stappen naar een online omgeving. Zo ook voor coaching. Online lijkt daarin een ruim aanbod van online coaching aanwezig, waarbij sommige websites zelfs aanmoedigen om op deze manier ‘gemakkelijk geld te verdienen’ (3). En dat in een tijd waarin ook kritisch wordt gekeken naar de ‘wildgroei’ aan coaches die serieuze problematiek behandelen, zoals burn-outs (4). (Het is verstandig om alleen gecertificeerde coaches te raadplegen). Maar hoe zit het met online coaching: is dit net zo effectief als face-to-face-coaching?
Al 15 jaar lang wordt de Topvrouw van het jaar gekozen. Elk jaar worden 10 topvrouwen genomineerd voor deze uitverkiezing. Uit deze genomineerden worden drie finalistes gekozen door een vijfkoppige jury. In 2018 ging de prijs naar Eugenie van Wiechen, Algemeen Directeur FGD Media Groep. Zij is dit jaar een van de vijf juryleden.
Van 17 tm 19 september 2019 vond Zukunft Personal plaats in Keulen. Dit is de grootste HR-technologiebeurs van Europa. Meer dan 750 organisaties presenteerden hier hun (digitale) HR-oplossing. Van Total Workforcemanagementsysteem en gamified learning tot een employer branding community en recruitmenttool. Daarnaast waren er honderden presentaties op diverse podia over onderwerpen als kunstmatige intelligentie, leren door te falen, reverse recruitmentplatforms en conversational learning (leren met behulp van een app). Hieronder een impressie van een van die presentaties over het invoeren van een (corporate) gezondheidsprogramma, dat gebaseerd is op wetenschappelijke principes.
In de afgelopen jaren stijgt het percentage medewerkers dat last heeft van burn-outklachten snel. In 2010 rapporteerde 12,7 procent van de werkenden in Nederland burn-outklachten. In 2018 was dit percentage gestegen naar 17,3 procent. Dat betekent een stijging van maar liefst 36 procent in 8 jaar tijd.
360 graden feedback is een vorm van feedback waarin je van meerdere mensen tegelijkertijd feedback krijgt op je functioneren. Het is een georganiseerde vorm van feedback, tegenwoordig veelal digitaal. Feedback kan gegeven worden door (bijvoorbeeld) de leidinggevende, collega’s en/of klanten. Zo krijg je als medewerker een compleet beeld van hoe je in verschillende situaties en verhoudingen functioneert.
In onderstaande video gaat Busscher uitgebreid in op onze vragen en geeft hij vele pakkende voorbeelden. Lees hieronder de samenvatting.
Het komt geregeld voor dat managers, bestuurders en topprofessionals in de laatste fase van hun loopbaan, vlak voor ze stoppen met werken, in de problemen raken. Het wrange is dat het om collega’s gaat die lange tijd succesvol functioneren maar dan - toch - vlak voor 'de eindstreep' struikelen. Het is tragisch hoe een glansrijke carrière dan eindigt in teleurstelling, frustratie of conflict. Extra pijnlijk is dat de omgeving het vaak al van verre ziet aankomen, maar de persoon in kwestie niet. Deze gaat met open ogen de afgrond tegemoet. Hoe kan zoiets gebeuren? En wat valt er aan te doen?
NOLOC, de beroepsvereniging loopbaanprofessionals en jobcoaches, organiseert voor de vijfde keer De Week van de Loopbaan. Van 16 tm 21 september 2019 kan iedereen die dat wil gratis loopbaanadvies krijgen. Tijdens een dergelijk gesprek kunnen loopbaangerelateerde vragen gesteld worden. Het kan gaan over welke baan bij je past of over een volgende loopbaanstap. Maar ook over hoe om te gaan met werkstress, de werk-privébalans, sollicitatievaardigheden of zelfontplooiing.
Het CBS meldde in het tweede kwartaal van 2019 een recordaantal openstaande vacatures. Er stonden maar liefst 284.000 vacatures open. Het UWV zegt dat de krapte op de arbeidsmarkt nu zelfs voelbaar is bij vacatures met geen of lage startkwalificaties. Volgens het UWV zijn vacatures voor twintig beroepen in die categorie inmiddels lastig in te vullen. Het UWV onderzoekt ook regelmatig hoe werkgevers tegen de arbeidsmarkt aankijken. De stormbal is gehesen! Ruim de helft van de werkgevers zegt dat door de krapte op de arbeidsmarkt vacatures minder snel vervuld worden. Drie van de tien werkgevers verwacht zelfs grote moeilijkheden bij het vervullen van vacatures. Werkgevers moeten dus aan de bak om hun personeelswerving te optimaliseren. Hieronder 10 tips voor het (sneller) vervullen van vacatures.
Prof. dr. Mijntje Lückerath, hoogleraar Corporate Governance aan TIAS School for Business and Society, houdt al 12 jaar de benoemingen van bestuurders bij beursgenoteerde ondernemingen bij. In het afgelopen jaar constateert ze een stijging van het aantal vrouwelijke bestuurders. Omdat het aantal vrouwen in de top van beursgenoteerde ondernemingen in de voorgaande drie jaar daalde, is nu weer het niveau van 2015 bereikt.
Zonder van vak te veranderen kunnen medewerkers heel verschillende posities en functionele rollen innemen. Wijlen professor Hoekstra heeft een model ontwikkeld waarin hij zes loopbaanrollen onderscheidt. Door te variëren in die loopbaanrollen kunnen medewerkers zich ontwikkelen, hun werk interessant houden. Tevens kan het model het startpunt zijn bij loopbaanbegeleiding.
In deze infographic vatten we de belangrijkste informatie en cijfers samen uit het onderzoek naar de feedbackcultuur in Nederlandse organisaties.
Veel HR-professionals zijn bekend met het AMO-model of AMO-framework. Dit model is door Appelbaum en Berg in 2000 gepresenteerd. Het model geeft HR-professionals handvatten om medewerkers goed te laten presteren.
GITP en PiCompany brengen in opdracht van klanten zeer regelmatig in kaart op welke competenties hun medewerkers goed of juist slecht scoren. Klanten kunnen dan uit de totale competentieset die competenties kiezen die het meest relevant zijn voor het functie-/competentieprofiel van de te beoordelen medewerker. Deze competenties worden vervolgens middels een 360 graden feedbacktool, de Reflector 360, in kaart gebracht.
Wat doet er echt toe in je werkzame leven? Dat ligt op een gegeven moment min of meer vast, zo ontdekte wetenschapper Schein. Je gaat, als je voldoende kennis en ervaring hebt, in je loopbaan keuzes maken voor dat wat je echt belangrijk vindt. Je voelt aan wat bij je past. Je ontwikkelt als het ware een anker waar je je aan vasthoudt. Het loopbaananker is dat element in je zelfbeeld dat je niet wilt opgeven, ook niet wanneer je voor een lastige keuze staat. In dit artikel worden de acht verschillende loopbaanankers beschreven. Daarnaast komt aan de orde hoe je er achter komt welk anker belangrijk voor je is.
Hoe weet je of de sollicitant over wie je zo enthousiast bent daadwerkelijk succesvol gaat zijn in de baan? Het is niet bepaald eenvoudig om selectiefouten te voorkomen. Een assessment kan helpen om de juiste kandidaten ertussenuit te pikken. Welke assessmentmethodes zetten organisaties momenteel veel in? En wat kun je hiervoor verwachten in de toekomst?
De arbeidsmarkt gaat in de nabije toekomst drastisch veranderen. Werknemers hebben te maken met vele onvoorspelbare gebeurtenissen, zowel op het werk als privé. Sommigen zien wel wat er op hen afkomt. Anderen stellen zich actiever op en proberen de kansen die hen geboden worden te pakken. Twee ‘moderne’ loopbaantheorieën sluiten hierbij aan. Deze komen verderop in dit artikel aan bod.
Aan de ontwikkeling van het assessmentcenter wordt al tientallen jaren gewerkt. De assessmentcentermethode vindt haar oorsprong in het Duitse en Amerikaanse leger. In Nederland was GITP, ruim 40 jaar geleden, een van de pioniers in de ontwikkeling van de assessmentcentermethode in Nederland.
Medewerkers managen als resources, via systemen, processen, formulieren. Dat alles is iets van vroeger. Het is tijd voor een frisse wind en een andere aanpak: voortaan moet de afdeling HR mensen uitdagen om zichzelf te ontwikkelen. En Bert Roelofs mag dan de titel voeren van ‘Manager Mens, Cultuur en Leiderschap’ bij Gelre Ziekenhuizen, hij ziet zijn rol als dienend.
Bekijk in de video de tien tips van Aaltje Vincent voor HR-professionals en loopbaanbegeleiders die medewerkers begeleiden bij het maken van loopbaankeuzes.
Op 25 juni 2019 vond in het experience center van PwC het HRcommunity-event The Employee Experience plaats. GITP/PiCompany presenteerde daar de resultaten van het eigen feedbackonderzoek. Het was een zeer interactieve dag waar de aanwezige bedrijven een hele dag aan hun eigen case werkten, geholpen door de aanwezige experts. Het programma werd afgewisseld met keynote sprekers. Irene Vernie van Rituals Cosmetics verzorgde de eerste keynote.
Veel meer dan andere generaties wordt generatie Y gedreven door het adagium work hard, play hard. Zo blijkt uit het door PiCompany samengestelde groepsrapport over drijfveren van verschillende generaties op de werkvloer.
Steeds meer organisaties voeren zelfsturing in. In dergelijke organisaties spreken medewerkers elkaar aan op gedrag en resultaat. Feedback vindt op regelmatige basis plaats en wordt gezien als hét instrument om de samenwerking binnen teams te verbeteren en de betrokkenheid en motivatie van medewerkers te vergroten.
Steeds meer organisaties realiseren zich dat een traditionele beoordelingssystematiek, met jaarlijks één functioneringsgesprek en één beoordelingsgesprek, niet meer van deze tijd is. Beter past een feedbackcultuur waarin beschikbaarheid en snel reageren centraal staan, met een informele insteek en zonder uitgebreide verslaglegging.
Het bieden van een goede sollicitantenervaring, een goede candidate experience, is voor steeds meer organisaties noodzaak. Immers, de arbeidsmarkt is krap en sollicitanten moeten gekoesterd worden. Een lange ingewikkelde sollicitatieprocedure, negatieve ervaringen. Het zorgt voor het afhaken van schaarse sollicitanten. En in the end kost dat geld. Van Lente Systeemintegratie toont aan dat het bieden van een goede candidate experience helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.
Er is veel geschreven over emotionele intelligentie. Er komen steeds meer blogs, testen en boeken die claimen dat emotionele intelligentie dé nieuwe succesvoorspeller en ook nog eens gemakkelijk te meten is. Maar wat is emotionele intelligentie? Heeft het enige wetenschappelijke fundatie? Maakt het medewerkers succesvol?
Ja, het Dijklander Ziekenhuis is een fusie van twee ziekenhuizen. Maar toch heeft de organisatie één duidelijke filosofie: ze wil zich voortdurend ontwikkelen. En let op: hoe de medewerkers hun eigen ontwikkeling precies realiseren, dat kunnen ze zelf aangeven. In het zogenaamde goede gesprek. Een interview met Ymke Fokma, lid raad van bestuur.
Op 24 juni 2019 organiseerden de NCR (centrum voor coöperatief ondernemen in Nederland) en de NVTZ (Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in Zorg en Welzijn) een netwerksymposium rondom het thema ‘Governance van de coöperatie’. De bijeenkomst vond plaats bij zorgverzekeraar VGZ, zelf ook een grote coöperatie.
Stel jouw vraag aan een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!Bel 088 448 70 00 of plan een adviesgesprek.
Onze diensten
Talent oplossingen
Kennisbank
Over ons
Contact & support
2025 GITP.nl
GITP is ISO 9001:2015 en ISO 27001:2022 gecertificeerd