Mustafa Dura Vermeer

“Iets krijgen is leuk, maar iets geven maakt écht gelukkig” - Mustafa Al Shakabi, Coördinator Bureau Social Return (Dura Vermeer)

Mustafa Al Shabaki is 28 jaar als beide ouders binnen drie weken van elkaar overlijden en hij achterblijft met het huis en het bedrijf van zijn ouders. Vervolgens gaat het bedrijf waar hij werkt failliet en verliest hij daarmee zijn baan als marketing en sales assistent. Deze moeilijke periode blijkt het begin van een nieuwe carrière.

Mustafa: “Ik had een goede band met mijn ouders. Mijn vader was mijn beste vriend, we deden veel samen en mijn moeder stimuleerde me altijd om het beste uit mezelf te halen en om de best mogelijke bijdrage te leveren aan de maatschappij. De bouwstenen die mijn ouders mij hebben meegegeven, zijn vandaag de dag nog steeds heel belangrijk in mijn leven en het werk dat ik doe.”

6 januari 2020

“Ik verhuisde van Den Helder naar Vlaardingen, waar ik na het overlijden van mijn ouders met een schone lei wilde beginnen”, vertelt Mustafa. “Ik kreeg WW en werd op een gegeven moment opgeroepen tot de bijstand. Dat was op 6 januari 2020. Dit was voor mij het moment dat mijn leven weer begon.” Tijdens het gesprek kreeg Mustafa een baan aangeboden: “Ze waren onder de indruk van mijn verhaal. Daarnaast had ik een afgeronde hbo-opleiding, veel werkervaring en een flinke dosis doorzettingsvermogen, dus ze boden me een baan bij hen aan.”

Het duwtje in de rug dat Mustafa bij het leerwerkcentrum van Stroomopwaarts Vlaardingen kreeg, zorgde ervoor dat er een wereld voor hem open ging. “Ik mocht mensen over de drempel helpen om weer aan het werk te gaan. En dat gaf mij ook weer perspectief. Ik werd geaccepteerd en ik kreeg erkenning en waardering voor het werk dat ik deed.”

Het zaadje is gepland

Die eerste functie bij Stroomopwaarts Vlaardingen triggerde Mustafa om zijn toekomst te overwegen: “Ik wilde sales en marketing loslaten. Ik had de afgelopen maanden ervaren hoe fijn het is om werk te doen wat voldoening geeft. Iets krijgen is leuk, maar iets geven maakt écht gelukkig. In mijn hoofd had ik mijn eigen ideale baan al helemaal samengesteld.” Dat bleek uiteindelijk de functie van coördinator Social Return bij bouwconcern Dura Vermeer. “Zonder te overdrijven, deze functie sloot echt perfect aan bij wat ik gevisualiseerd had.”

Hoewel hij de marketing en sales functies losgelaten heeft, was Mustafa die skills natuurlijk niet verleerd: “Ik bruiste van de ideeën over het implementeren van Social Return en hoe we er als Dura Vermeer nog meer mee konden. Het is een prachtig verlengstuk van het MVO beleid van ieder bedrijf. Ik kreeg de opdracht om een businessplan te schrijven en dat zag ik als kans om mezelf te bewijzen. Binnen drie maanden lag er een strategisch plan en dat was nog maar het begin.”

Wat is Social Return?

Social Return is een instrument dat een (semi-)overheidsinstantie inzet bij een aanbesteding. Bij iedere opdracht wordt een percentage (vaak tussen de 2 en 7 procent) van de loonsom, opdrachtsom of aanneemsom bepaald dat sociaal of maatschappelijk rendement moet opleveren. Bijvoorbeeld door arbeidsparticipatie; het creëren van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, sociaal inkopen of maatschappelijke activiteiten.

Van reactief naar proactief

Toen Mustafa met zijn functie begon, was Social Return een relatief onbekend begrip. “We wonnen een tender, tekenen voor akkoord en bedachten achteraf dat er ook een Social Return verplichting was. Je huurt dan bijvoorbeeld even 20 verkeersregelaars in, ook al heb je ze eigenlijk niet nodig. Daarmee voldoe je aan de Social Return verplichting. Heel reactief”, legt Mustafa uit. “Nu kijken we al in de tenderfase welke functies er binnen een project zijn die zich goed lenen voor een Social Return kandidaat.” Ook sociaal inkopen, waarbij een bedrijf goederen of diensten afneemt bij een bedrijf dat alleen maar werknemers in dienst heeft met een afstand tot de arbeidsmarkt is een manier van Social Return. Net als maatschappelijke activiteiten als een gastles geven op een school of leerlingen uitnodigen op de bouwplaats.

“Social Return is voor mij win-win-win. Voor Dura Vermeer, want door er op deze manier naar te kijken heb je je Social Return verplichting zonder veel kosten of inspanning ingevuld. Voor de gemeente, want we gebruiken ook vaak de groenvoorziening, schoonmaak of assemblagedienst van de gemeente. En de grootste win is uiteindelijk die van de kandidaat zelf, wat hij kan duurzaam aan de bak. Hij doet werkervaring op wat in zijn voordeel werkt bij een volgende sollicitatie of wordt zelfs in dienst genomen bij het bedrijf”, vertelt Mustafa trots.

Andere bedrijven stimuleren

Dat Mustafa bij Dura Vermeer bezig is om Social Return op de kaart te zetten, betekent niet dat het voor hem stopt bij zijn werkgever. “Dura Vermeer is een invloedrijke organisatie. Dat gebruik ik om partners en onderaannemers te activeren om ook een maatschappelijke bijdrage te leveren. Zo zijn er steeds meer bedrijven bezig om ruimte te bieden aan Social Return kandidaten en is er meer werk voor deze doelgroep.” Deze aanpak leverde Mustafa met Bureau Social Return in 2021 de prestigieuze SER award op. “Dat is echt een prachtige erkenning voor het werk dat we gedaan hebben. Maar tegelijkertijd: we zijn er nog niet”, zegt Mustafa.

Een weg te gaan

“Social Return is een prachtig instrument, maar er is nog zo veel meer te doen”, zegt Mustafa. “Het is soms lastig om mensen te motiveren om te werken én te blijven werken. Als je heel hard je best doet om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te trekken, maar ze willen niet werken, dan bereik je nog niets. Wij bieden bijvoorbeeld leer-werktrajecten aan waarin mensen echt een vak leren. Maar de juiste mensen selecteren kost tijd. Je moet erachter komen wat hun drijfveren zijn. Daar kun je natuurlijk ook bij helpen. Weten wie jij bent, wat jouw visie is en waar je naartoe werkt is een belangrijke stap. Dat zijn de bouwstenen waarmee je iemand op een duurzame manier kunt inzetten.”

Ambities voor de toekomst

Mustafa wordt regelmatig uitgenodigd om bijvoorbeeld bij andere aannemersbedrijven te komen vertellen hoe je een Social Return beleid opzet. Zo kunnen ze het zelf ook gaan opzetten. Daar deelt hij met alle liefde zijn aanpak. “Er is geen concurrentie als het om Social Return gaat. Ik wil wat ik geleerd heb niet voor mezelf houden. Hoe meer we andere bedrijven kunnen inspireren, hoe groter de impact!”

Ook voor zijn eigen carrière heeft Mustafa behoorlijke ambities. “Het klinkt misschien gek, maar uiteindelijk wil ik af van Social Return. Ik heb een hekel aan het draaideureffect dat erbij hoort. We nemen mensen op projectbasis aan en na afloop van het project staan ze weer op straat. Ik wil de stap maken richting social impact”, zegt Mustafa. “Als we op jaarbasis afspraken maken met de overheid over het inzetten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, kunnen we een grotere én een blijvende impact maken.”

Dit interview is deel 10 in de serie HR Persoonlijk. Een 10-delige serie waarin GITP een kijkje neemt bij onze klanten en daar op zoek gaat naar de persoon achter de HR-professional. Benieuwd naar de andere verhalen? Lees ze hier

Logo GITP 1080 x 1080

2024 GITP.nl

GITP is ISO 9001:2015 en ISO 27001:2017 gecertificeerd

Iso 9001 2015
EIK ISO27001