Escape2 Change

Waardevolle inzichten in het selectieproces met Escape Games

Voor het selecteren van nieuwe medewerkers of het kiezen van de juiste trainees voor een traineeship zijn tegenwoordig veel meer opties beschikbaar dan het standaard sollicitatiegesprek. Assessments, simulaties, cases én steeds vaker ook spelelementen zijn een waardevolle toevoeging aan het selectieproces. Op welke manier zet je games in? En welke inzichten verkrijg je ermee?

Sander Evers is oprichter van Escape2Change. Hij heeft de Escape Game ontwikkeld voor bedrijven en zijn games worden inmiddels ingezet bij selectietrajecten, onboarding en teambuilding activiteiten bij bedrijven in heel Nederland.

Van jongs af aan wilde Sander al ondernemen. Toen hij in 2016 de mogelijkheid kreeg om op een oud defensieterrein een Escape Room te starten, hoefde hij daar niet lang over na te denken. Hoewel de Escape Room vooral gericht was op particulieren, kreeg Sander ook zakelijke klanten over de vloer. Dat bleek het begin van iets moois. “Af en toe keek ik mee wat er gebeurde in de groep op het moment dat ze zo’n kamer in gingen. Wat voor gedrag zie je dan? Er waren ook bedrijven die vroegen of er een coach mocht meekijken”, zegt Sander.

Een extra dimensie aan een selectietraject

Zo werd het idee geboren dat je met een game méér kan doen voor bedrijven. Sander: “In 2017 kwam ik in contact met GITP. We hebben toen samen gekeken hoe we meer beleving aan hun assessments kunnen toevoegen. Hoe we iets konden maken waarmee GITP ook gedrag en competenties van bijvoorbeeld kandidaten voor een traineeship kon meten.”

In plaats van dat klanten naar de Escape Room toekwamen, ging ik steeds meer bij klanten langs. Daarvoor ontwikkelde ik de Escape Game. Een soort mobiele Escape Room, maatje verkleedkist”, legt Sander uit. “De box bevat een combinatie van opdrachten en puzzels. Er zitten fysieke opdrachten in waar je behendig voor moet zijn, er zitten wiskundige puzzels in, er zitten bepaalde analytische taken in én je moet samenwerken.” De puzzels die in de Escape Game terugkomen zijn een middel om meer te weten te komen over de kandidaten. “Het kan inzicht geven in wie de deelnemers zijn. Wanneer ze gefrustreerd raken of juist blij zijn. Of ze successen vieren, boosheid laten zien en wanneer ze in de weerstand schieten”, zegt Sander.

Minder kans op sociaal-wenselijke antwoorden

Dat samenwerken en samen tot een oplossing komen is één van de belangrijkste redenen om een Escape Game in te zetten. Neem nou een selectietraject. Het is erg nuttig om te achterhalen hoe kandidaten voor een specifieke functie of een traineeship samenwerken. Welk gedrag komt naar boven? Welke competenties laten ze zien? Sander: “Het mooie aan het spelelement, is dat je bijna niet kunt voorbereiden. In de game is het moeilijk om sociaal wenselijk gedrag te laten zien en antwoorden te geven waarvan je denkt dat de observatoren ze willen horen. Alleen al door de tijdsdruk die erop zit. 99% van de deelnemers vergeet alles op het moment dat ze in het spel zitten. Hun enige focus is dan het oplossen van die box. Dat levert uiteraard waardevolle inzichten op.”

Dat het waardevolle inzichten oplevert, onderschrijft Frithjof van der Werf. Hij is Business Development Manager bij GITP en heeft de Escape Game al bij een aantal trajecten geadviseerd: “Gamification is een hot topic, maar het moet natuurlijk ook iets toevoegen in een traject. De Escape Game maakt het voor ons mogelijk om op een leuke manier toch duidelijke competenties waar te nemen. Dat maakt het voor de kandidaat ook een aantrekkelijker traject. Iets wat ontzettend belangrijk is in deze lastige arbeidsmarkt.”

Competenties meten met de Escape Game

De boxen zijn in de basis gelijk, maar kunnen worden aangepast aan wat er nodig is. En ook de manier van spelen kan verschillen. Sander: “We kunnen bepaalde componenten, zoals hintkaarten, toevoegen of juist weglaten, werken met leiderschapswissels of bijvoorbeeld een time-out toevoegen. Dit dwingt deelnemers om even afstand te nemen van de inhoud en te reflecteren op wat er tot dan toe gebeurd is. De game kan op verschillende onderdelen gepersonaliseerd worden. Dit zorgt voor meer beleving bij de deelnemers en de mogelijkheid om belangrijke thema's uit te lichten. Ik bespreek van tevoren altijd samen met de klant en GITP welke competenties er belangrijk zijn om te meten.”

Vervolgens worden er gedragingen opgesteld; hoe uit een bepaalde competentie zich? Welk gedrag vertoont een deelnemer? “Tijdens de game kijken we mee en houden we bij hoe iemand scoort op die gedragingen en de competenties. Dat gebeurt per persoon, zeker in een selectietraject. We halen er natuurlijk altijd uit hoe mensen samenwerken, maar er zijn nog veel meer competenties die je kunt meten met een Escape Game. Creativiteit, besluitvaardigheid, vastberadenheid, flexibiliteit, noem maar op!”

“Bovendien geeft de Escape Game ons de mogelijkheid om het natuurlijke gedrag van de kandidaat te observeren”, vult Frithjof aan. “Er kan bijvoorbeeld uit een assessment komen dat een kandidaat potentieel veel leiderschapskwaliteiten heeft, maar dat dit er tijdens de Escape game nog niet goed uitkomt. In zo’n geval kun je te maken hebben met een ruwe diamant. Zo versterken de verschillende onderdelen van een traject elkaar.”

Het complete plaatje

De resultaten uit de Escape Game geven samen met de andere onderdelen van het selectietraject een heel compleet beeld van een kandidaat. “De Escape Game wordt bij GITP meestal ingezet op de laatste dag van zo’n traject. Dan hebben alle deelnemers bijvoorbeeld al een assessment en meerdere gesprekken gehad. Ze horen daar allemaal te staan. Het komt dan neer op dingen als: Hoe ga je met elkaar om? Wat laat je op dat moment zien? Hoe gedraag jij het ten opzichte van een ander? Hoe help je elkaar verder? Hoe kom je er achter wat iemands talenten zijn? Hoe weet je elkaars talenten te benutten? Stel je goede vragen? Of beslis je alles op eigen houtje? En met name: ben je in staat om te reflecteren?”

Het reflecteren is volgens Sander een belangrijk onderdeel van de game: “Na afloop vragen we de deelnemers altijd hoe zij zelf vonden dat het ging. Hiermee kijken we of ze op hun eigen gedrag en handelen én dat van de groep kunnen reflecteren. Samen met de observaties geeft dit waardevolle inzichten en het geeft de gelegenheid voor de deelnemers om zich uit te spreken over hun bijdrage.”

Escape Game vs. traditionele opties

Wat je leert als je een Escape Game observeert, is anders dan bijvoorbeeld bij een case of een simulatie. Een case duurt vaak lang en gaat heel erg de diepte in en een simulatie is vaak puur gericht op één kandidaat. Sander: “Dit is sneller, in een uurtje kan je al veel inzichten opdoen, het is een groepsopdracht én het is ook gewoon een leuke ervaring voor de kandidaat. Iets wat voor veel bedrijven ook steeds belangrijker is, omdat het bijdraagt aan een positieve employee journey. Win-win dus!”

Logo GITP 1080 x 1080

2024 GITP.nl

GITP is ISO 9001:2015 en ISO 27001:2017 gecertificeerd

Iso 9001 2015
EIK ISO27001