088 - 448 70 00 Inloggen 088 - 448 70 00 Inloggen
Pexels andrea piacquadio 3781571

De juiste balans tussen heldere data en de menselijke touch.

Zoek je online op 'people analytics definition', dan krijg je bijna 800 miljoen hits. Het onderwerp is duidelijk hot. Maar... niet alle geluiden zijn positief. Toch is het een fascinerend en uitdagend vakgebied, waar GITP maximaal op inzet — onder andere door het team flink uit te breiden.

GITP zet in op people analytics

Beslissingen onderbouwd door data zijn bewezen beter dan beslissingen puur op intuïtie. Bij GITP maken we dan ook al bijna 75 jaar wetenschappelijk onderzoek op het gebied van arbeids- en organisatiepsychologie toepasbaar. Onze data is betrouwbaar en relevant — en gaat over individuen. We rapporteren aan de deelnemer en geven de verkregen inzichten, met toestemming, aan de opdrachtgever om zowel de deelnemer als de organisatie verder te helpen.

De kracht van data: van honkbal tot toeslagenaffaire

Binnen de arbeids- en organisatiepsychologie en HR is er de laatste jaren steeds meer aandacht voor hoe we de data nog meer kunnen inzetten. Die belangstelling komt mede door toepassingsgebieden buiten het vak, bijvoorbeeld marketing en sport. Denk aan Moneyball, het boek en de film waarin data gebruikt worden om te winnen met honkbal. Maar het gebruik van algoritmes is natuurlijk niet zonder controverse. De toeslagenaffaire is een overduidelijke waarschuwing voor iedereen die zich bezighoudt met de ontwikkeling van beslissingsondersteunende algoritmes.

'Survival of the fittest', ook binnen organisaties

Terug naar GITP. Wij maken gebruik van inzichten op individueel niveau en gebruiken deze ook op het niveau van team en organisatie. Daar leren we veel van: waarom het ene team wel functioneert en het andere niet, waarom sommige organisaties heel sterk zijn in operational excellence en andere organisaties juist hun successen behalen als thought leaders. En hoe wendbaar individuen, teams en organisaties zijn in deze volatiele tijden. We zien hoe scherp Darwin het al formuleerde, die ons met 'survival of the fittest' een inmiddels bewezen principe meegaf: dat degene die zich het best aanpast, de grootste kans heeft op continuïteit. Ook ons onderzoek laat zien dat mensen die zich goed kunnen aanpassen vaak meer succes behalen binnen hun rol in een organisatie.

Hoe vinden we de juiste balans?

Bij GITP helpen we door de talenten van mensen inzichtelijk te maken en die te koppelen aan de strategische vragen van de organisatie. Maar óók de koppeling aan andere relevante data in de organisatie kan veel bijdragen: bijvoorbeeld data over performance, engagement of zoiets eenvoudigs als reistijd of dienstverband. Uiteindelijk gaat het natuurlijk altijd om het vinden van de juiste balans: hoe leveren we heldere datainzichten, maar altijd met de onmisbare menselijke touch?

Wie wil verandering — en wie wil stabiliteit?

Zo bieden we vanuit GITP al jarenlang people analytics oplossingen aan op verschillende niveaus. Online tests en vragenlijsten, live assessments en trainingen combineren we met de specifieke uitdagingen van onze klanten. Bijvoorbeeld, een klant vraagt zich af wie de volgende vestigingsmanager moet worden. Dan is de oplossing soms om, naast geschiktheid op basis van competenties, ook de reisafstand mee te wegen. Wij gebruiken daarbij een algoritme en maken de afwegingen inzichtelijk voor de klant. Of neem een ander voorbeeld. We geven het inzicht dat mensen met een bepaalde persoonlijkheid na een jaar of drie een verandering willen. De organisatie kan dit faciliteren, terwijl anderen juist succesvol zijn in een zo stabiel mogelijke context.

Ga jij mee op deze uitdagende reis?

Uiteindelijk is iedere klantcase natuurlijk uniek. Wij brengen onze uitgebreide ervaring in, als het gaat om inzicht meten op individueel, team- en organisatieniveau. En we combineren die ervaring met onze expertise in het ontwikkelen van algoritmes en het begrijpen van strategische HR-vraagstukken. We zijn hierin de nummer 1 van Nederland en dat willen we blijven. Daarom investeren we in ons people analytics team. Door drie vacatures te vullen gaan we samen met onze collega’s de people analytics propositie verder ontwikkelen — en klanten werven.

Business Development Manager People Analytics

Marketing Designer

Data Visualisatie Specialist

We nodigen je graag uit om mee te gaan op deze uitdagende reis!

Bekijk alle vacatures

Over de auteur

Dimmy van Zanten

Dimmy van Zanten

Chief Information Officer

“Complexiteit simpel kunnen uitleggen is wat mij drijft. Dit geeft duidelijkheid en inzicht. Zodat zowel mensen als organisaties zich kunnen ontwikkelen”.