Microsoft Teams image 6

Werknemers tevreden houden geen kwestie van salaris

Een op de vier werknemers wil binnen nu en twee jaar een andere baan. Een salarisverhoging, een lease-auto of de nieuwste telefoon zorgen er niet voor dat ze bij hun huidige baas blijven. ,,Veel bedrijven hebben geen idee wat hun mensen beweegt”, zegt Else Slegers, ceo van hr-adviesbedrijf GITP. Dat moet veranderen, want iemand vervangen kost steeds meer tijd en geld.

PERSBERICHT TELEGRAAF

Zes tot acht maanden kost het bedrijven op dit moment om een nieuwe werknemer te vinden. Dat is exclusief inwerken, blijkt uit recent onderzoek van GITP, het grootste hr-adviesbureau van ons land. Dan nog kan het misgaan. ,,Bad hires komen vaker voor dan je denkt”, zegt ceo Else Slegers. ,,Heb je al die moeite gedaan om iemand te vinden en dan merk je dat het toch niet klikt.”

Dat is pijnlijk op een overspannen arbeidsmarkt met meer vraag dan aanbod. Daarom is het voor bedrijven van groot belang hun personeel binnenboord te houden. Veel werkgevers weten alleen niet hoe. Slegers: ,,Zoek om te beginnen uit wat je mensen drijft. Dat is niet het binnenhalen van die salarisverhoging. Dat effect is snel weg.”

Werknemers willen autonomie
Volgens GITP (75 jaar geleden opgericht als Gemeenschappelijk Instituut voor Toegepaste Psychologie) zijn werknemers vooral op zoek naar waardering. Ze willen ‘gezien worden’. Verder vinden ze het belangrijk dat er wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van henzelf en hun team. Autonomie, zelf kunnen bepalen waar en wanneer je werkt, wordt ook vaak als reden om te blijven - of juist te vertrekken - genoemd.

Of werknemers toe zijn aan iets anders, kun je als bedrijf via speciale assessments laten onderzoeken. ,,Natuurlijk kost dat geld”, erkent Champal Gijzen, divisiedirecteur bij GITP. ,,Maar zo kom je er wel achter hoe de vlag erbij hangt. Wij maken als het ware een foto met meerdere lagen van de organisatie. Weet je, mensen die verzuimen kosten een werkgever ook veel geld.”

Werkgevers moeten zich aanpassen
Volgens Slegers realiseren bedrijven zich sinds corona dat ze meer in hun personeel moeten investeren. ,,Het gedwongen thuiswerken maakte een deel van de werknemers diep ongelukkig, terwijl anderen die vrijheid juist heerlijk vonden. Voor leidinggevenden was dat enorm schakelen. Corona heeft bewezen dat werkgevers zich als dat moet snel kunnen aanpassen.”

Dat zal volgens haar nu weer gebeuren, omdat er overal personeelstekorten zijn. ,,Nood breekt wet. Het welzijn van werknemers is belangrijker geworden. Niet alleen de grote concerns en de overheid zien dat in. Wij zien dit jaar ook meer mkb-bedrijven aankloppen. Maar we hebben nog een lange weg te gaan.” Lachend: ,,Ik kom nog wel eens in organisaties die zo star zijn dat je er bijna met een bazooka doorheen moet.”

Sommige ondernemers zijn zo druk met overleven dat ze amper oog hebben voor hun personeel. Toch kan een kritische blik naar binnen ook zo’n organisatie verder helpen. Gijzen: ,,Je kunt al voor een paar tientjes per werknemer in kaart brengen of iemand nog op zijn plek zit. Dan doen we zo’n onderzoek digitaal of in de vorm van een game.”

,,Begin eens met je wat vaker te laten zien op de werkvloer. Dat kost niks”, adviseert Slegers. ,,Ga als directeur dat gesprek aan, dan krijg je een beter beeld wat er leeft.” Ook werknemers moeten wat haar betreft aan de bak. ,,Als je niet meer tevreden bent met je baan, moet je je afvragen wat je dan wèl wil”, zegt ze. ,,Ga niet achterover hangen en klagen.”

Cadeautje
Een assessment kan helpen. Bij GITP merken ze hoe blij werknemers daar vaak mee zijn. ,,Ze zien het als een cadeautje. Het kan mensen op een compleet ander spoor zetten,” weet Gijzen. Tegelijkertijd zijn er werknemers die bij iedere verandering problemen zien. Als bedrijf moet je ook dat goed in beeld hebben voordat je iemand promotie of een opleiding geeft.

Slegers: ,,Een van mijn vorige werkgevers zei altijd: ‘Je kunt nog zo lang aan de oren van een konijn trekken, je maakt er echt geen haas van’. Ook daarom moet je weten wat mensen diep van binnen drijft. Soms kun je er hooguit een blijer konijn van maken.”


Logo GITP 1080 x 1080

2024 GITP.nl

GITP is ISO 9001:2015 en ISO 27001:2017 gecertificeerd

Iso 9001 2015
EIK ISO27001