Vroeg in de ochtend ontmoet ik Freek, Registerloods, secretaris en coördinator opleidingen & trainingen bij Nederlands Loodswezen (LW). Er staan twee ritjes op de planning. Freek verklapte al op voorhand dat hij een ‘bootje’ had gevonden van 294 meter lang die naar zee vaart. Je hebt ze ook van 400 meter lang en boten die 22 meter diep liggen dus deze is in verhouding 'klein'.
30 mei 2022
Tijdens de autorit vertelt Freek me dat de groep loodsen landelijk uit ongeveer 450 loodsen bestaat en dat er in Rotterdam Rijnmond ongeveer 220 loodsen zijn. In de regio kent iedereen elkaar doordat men dezelfde opleiding doorloopt. Gemiddeld heeft iedere loods voordat ze de opleiding tot loods in gaan vijf tot tien jaar ervaring. Via een trap gaan we het schip op. Het valt me op dat men elkaar respectvol groet. De smalle lift brengt ons zonder onderbreking naar het bovenste gedeelte van het schip waar we de kapitein ontmoeten. Freek pleegt een aantal telefoontjes, de trossen worden gelost en we ontmeren van de kade.
Assessments worden steeds belangrijker
De registerloodsen staan dag en nacht klaar om zeeschepen de havens zo veilig en efficiënt mogelijk te laten in- en uitvaren. Logistiek gezien staat alles met elkaar in verbinding. “Doordat de Loodsen het gebied op hun duimpje kennen, hanteren zij andere marges en gaat het proces een stuk sneller. De Loods staat hiërarchisch gezien naast de kapitein, maar in de praktijk erboven. Waar de Kapitein reageert, is het de Loods die anticipeert. Daar ligt het verschil”, vertelt Freek. Het wordt me al snel duidelijk dat medewerkers van LW veel verantwoordelijkheid dragen. Freek: “Assessments worden steeds belangrijker.” Je wilt op voorhand een goede selectie maken om te voorkomen dat men start met de kostbare opleiding die 14 maanden duurt en er een mismatch blijkt te zijn. Er wordt getoetst op stressbestendigheid, leervermogen en het kunnen scheiden van hoofd- en bijzaken. De overeenkomst die Loodsen delen is dat zij nuchter en iets wat eigenwijs zijn,” zegt Freek.
Routinewerkzaamheden worden bewust anders ingezet, een vaarttest, het assessment en uiteindelijk het eindgesprek, het zijn allemaal pittige onderdelen voordat men beëdigd wordt.
Kijkje in de keuken
We stappen over op een kleinere boot, die ons naar een boot van LW brengt die op zee drijft. Ik krijg een rondleiding van de kapitein. We lopen langs de vergaderruimte, ruimte waar men kan ontspannen, slaapvertrekken en keuken. Iedereen is het er wel over eens: de kok heeft de belangrijkste functie aan boord. De rondleiding wordt overgenomen door een collega die met liefde over zijn technische functie vertelt, me de machinekamer laat zien en de ruimte waar onderhoud gepleegd kan worden. Hij noemt het ‘het walhalla van het schip’. Maar voordat hij zijn verhaal kan afmaken, komt er een nieuwe boot om ons op te halen. Via een touwladder klimmen we later aan boord van een Turks schip. De kapitein moet kiezen of er met of zonder sleepboot gewerkt wordt. Hij stemt voor. Ook deze joekel van een boot, 115 meter lang, wordt netjes tegen de kade geparkeerd zodat we daarna weer voet aan wal kunnen zetten.
Na een dag meelopen is het me duidelijk: loods word je niet zomaar! Er gaat een zwaar traject aan vooraf en men moet altijd gefocust zijn en direct kunnen reageren. Het was een eer om met Nederlands Loodswezen op verschillende schepen te mogen stappen en een kijkje te krijgen in hun wereld.
Over Nederlands Loodswezen
Nederlands Loodswezen loodst zo'n 95.000 schepen per jaar de Nederlandse havens in en uit. De registerloods speelt daarbij een cruciale rol. Zij staan kapiteins van zeeschepen bij om hun schip veilig in de haven te krijgen. Daarmee leveren ze een belangrijke bijdrage aan de veiligheid, toegankelijkheid en het economisch succes van de Nederlandse zeehavens en de Vlaamse havens aan de Schelde. GITP neemt assessments af voor de functie van Loodsdienstleiders Rotterdam Rijnmond en verzorgt soft skill trainingen.
Stel jouw vraag aan een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!
Bel 088 448 70 00 of plan een adviesgesprek.