Je bevindt je hier:

Hoe maak je van een 360 graden feedbackgesprek een succes?

Performance management
3 min

360 graden feedback is een vorm van feedback waarin je van meerdere mensen tegelijkertijd feedback krijgt op je functioneren. Het is een georganiseerde vorm van feedback, tegenwoordig veelal digitaal. Feedback kan gegeven worden door (bijvoorbeeld) de leidinggevende, collega’s en/of klanten. Zo krijg je als medewerker een compleet beeld van hoe je in verschillende situaties en verhoudingen functioneert.

Sterke - en ontwikkelpunten

Het doel van 360 graden feedback is om inzicht te krijgen in sterke punten en de punten ten behoeve van verdere ontwikkeling. Wanneer de medewerker tenslotte weet waar talenten en waar ontwikkelpunten liggen, kan die kennis bewuster en gerichter ingezet worden om succesvoller te functioneren.

Het gesprek aangaan met de feedbackgever

360 graden feedback is vaak een schriftelijke vorm van feedback. Je krijgt na afloop een overzicht van wat respondenten hebben ingevuld. Echter, in sommige organisaties is het gebruikelijk om de feedback anoniem te geven. Zo voorkom je scheve gezichten. Ook durven feedbackgevers dan vaak eerlijker te antwoorden, zo is het argument.

In het geval dat de feedbackgevers wel bekend zijn kan de feedbackontvanger nog meer uit de feedback halen wanneer deze in gesprek gaat met de feedbackgevers over 'de uitslag'. Het is de perfecte aanleiding om feedback aan anderen te vragen. Je kunt namelijk naar aanleiding van de feedback die je al hebt gekregen hele concrete vragen stellen om de feedback verder uit te werken en zo meer duidelijkheid te krijgen over hoe ze je precies zien.

Tips voor een succesvol feedbackgesprek

We hebben voor zowel de feedbackgever als de feedbackontvanger een aantal tips om van een dergelijk gesprek een succes te maken.

Feedbackontvanger:

  • Voordat je met de 360 graden feedback op een ander afstapt, is het goed om eerst te checken of hij bereid is om hier met jou een gesprek over te voeren. Op die manier voorkom je dat je de ander overvalt.
  • Bereid voor op welke punten je feedback wilt ontvangen. Stel concrete vragen en vraag goed door.
  • Denk aan de drie B’s voor het ontvangen van feedback (begrijpen, bedanken, beoordelen).
  • Jij bent de initiatiefnemer in het gesprek. Bepaal dan ook goed wat je van het gesprek verwacht, wat je doel is en zorg dat je in het gesprek de regie houdt.

Feedbackgever:

  • Bereid het gesprek voor door nog eens na te gaan welke feedback je bij het invullen van de 360 graden feedback aan de ander hebt gegeven.
  • Ga na of je concrete voorbeelden hebt bij de feedback die je hebt gegeven. Dit helpt de ander om duidelijker te krijgen wat je met de feedback bedoelt.
  • Denk aan de vier G’s van feedback geven (gedrag, gevoel, gevolg, gewenst gedrag).
  • Je hoeft niet de leiding te nemen in het gesprek. Als de ander niet duidelijk is over de doelstellingen van het gesprek, vraag ernaar. Op die manier weet je of je de ander geeft waar hij behoefte aan heeft.

OVER DE AUTEURS

Dit is een bewerking van content uit het boek De kick van feedback. Energiek en prettig samenwerken (uitgegeven door Van Duuren). Dit boek is geschreven door Eeke Dijkstra en Jurriaan Dolman.

Dit artikel delen met anderen

Blijf op de hoogte van alle insights