Het begrip competentie is een hulpmiddel om beter grip te krijgen op het gedrag, de kennis, ervaring, houding en stijl van mensen in organisaties. In het artikel ‘Top 10 meest geadviseerde te ontwikkelen competenties’ kwam dit reeds uitgebreid aan bod. Wie gaat werken met competenties wil echter geen misverstanden krijgen over de betekenis van competenties. Iedereen binnen de organisatie moet onder een bepaalde competentie hetzelfde verstaan. Om misverstanden te voorkomen en eenduidigheid over begrippen te bevorderen is competentietaal ontwikkeld, zodat iedereen op dezelfde wijze over competenties spreekt binnen de organisatie (tussen organisaties kunnen wel verschillen zitten, omdat veel organisaties hun eigen competentietaal hebben ontwikkeld).
27 jul. 2021
Een interessant kenmerk van een competentie is ‘op een wijze die objectief waarneembaar en te beoordelen is’. Als je gedrag objectief wilt kunnen beoordelen, heb je afspraken nodig welke competenties je gebruikt en welke definities daarbij gelden. En wel zo eenduidig mogelijk, zodat er geen misverstand kan bestaan over waar je op let in het functioneren van medewerkers en het aannemen van nieuwe mensen. Dus is er één taal nodig. Hiervoor is door psychologen en gedragsdeskundigen een zogenoemde competentietaal ontwikkeld, met definities en beschrijvingen van het bijbehorende gedrag, soms ingedeeld in niveaus. In theorie bestaan er oneindig veel competenties, namelijk zoveel als er verschillende probleemsituaties of taaksituaties bestaan. Door de ordening en clustering van taaksituaties ontstaat er een overzichtelijk en volledig geheel en kunnen we volstaan met een beperkt aantal universele competenties.
Veel organisaties hebben tegenwoordig hun eigen competentiewoordenboek of -databank ontwikkeld.
Een aantal voordelen van het gebruik van een competentietaal zijn (gebaseerd op Hoekstra en Van Sluijs, 1999):
Het sturen en ontwikkelen met competenties kan helpen resultaatgerichter te werken en een duidelijke bijdrage te leveren aan het behalen van de doelen van de organisatie.
Deze content is afkomstig uit het boek ‘De STAR®-methode: Selecteren, beoordelen en ontwikkelen van talent’, van Wanda Kraal en Saartje van den Heuvel.
Wanda Kraal en Saartje van den Heuvel zijn adviseur en trainer bij GITP.
Stel jouw vraag aan een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!
Bel 088 448 70 00 of plan een adviesgesprek.