Als manager ben je verantwoordelijk voor het behalen van resultaten. Omzetdoelstellingen, winst, innovaties, nieuwe klanten. Ambities die je graag waar maakt en waar je je 100% voor inzet. Je realiseert je maar al te goed dat je je medewerkers daarbij heel hard nodig hebt, sterker nog: van hen afhankelijk bent om die doelen te bereiken. Je wilt dat zij optimaal presteren, omdat je alleen dan ook als organisatie optimaal presteert. Het zijn immers je mensen die met hun gedrag en inzet het verschil maken tussen goed en uitstekend, tussen een organisatie waar het allemaal wel lekker loopt en een organisatie die excelleert.
28 nov. 2019
Maar soms gaat het anders dan je zou willen. Dan merk je dat het met een (of meer) van je medewerkers niet echt goed gaat. Misschien zijn er thuis problemen of heeft hij moeite met de balans tussen werk en privé. Misschien heeft hij vragen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, leidinggeven, samenwerken of kansen pakken. Wat het ook is: vaak is het zowel voor je medewerker als voor jou als manager niet direct duidelijk aan welke knoppen er gedraaid moet worden om de lastigheden op te lossen, omdat er een vraag achter de vraag ligt, die je alleen met behulp van een professional boven tafel krijgt.
Het komt ook voor dat medewerkers nog niet optimaal presteren omdat ze zich nog moeten ontwikkelen. Ze hebben voor hun nieuwe rol of nieuwe functie andere vaardigheden nodig en moeten bepaalde competenties nog verder ontwikkelen. Interne en zeker ook externe veranderingen vragen om aanpassingsvermogen en wendbaarheid, en om continu leren en ontwikkelen.
Als dat speelt brengen we het ontwikkelpotentieel van medewerkers in kaart en koppelen daar ontwikkelplannen aan, inclusief lonkend loopbaanperspectief. Dat kan een management- of leiderschapsrol zijn, maar ook verticale doorgroei of deelnemen aan interessante projecten.
Ontwikkelen en leren gebeurt on the job, door een opleiding of training te volgen of met behulp van een coach. Een coach is in veel gevallen de aangewezen persoon om samen met de medewerker aan de slag te gaan en hem te helpen bij de nieuwe stappen die hij gaat zetten.
Het belangrijkste woord in de zin hiervoor is ‘samen’. Het is niet de coach maar de medewerker zelf die, ondersteund door de coach, aan zijn ontwikkeling gaat werken, die zich nieuwe kennis en vaardigheden gaat eigen maken. De coach begeleidt hem daarbij en trekt samen met hem op, maar de deelnemer doet het werk. En dat leidt alleen tot optimale resultaten als het doel en de weg daarnaartoe aansluiten bij wat de medewerker wil en belangrijk vindt, en bij waar de organisatie naartoe wil. Daarom werken wij in onze coachingstrajecten aan het versterken van de kennis en vaardigheden én met de overtuigingen en drijfveren van de deelnemer. Individuele ontwikkeling en organisatieontwikkeling liggen zo in elkaars verlengde.
Wat onze coaches onderscheidt van de talloze andere coaches die ons land kent, is dat wij behalve de ervaring en expertise van onze coaches ook techniek inzetten. Digitale assessments, testen en tooling waarmee we veel informatie boven tafel krijgen. Omdat we al tienduizenden van dit soort testen en assessments hebben afgenomen, weten we wat deze data zeggen over hoe de deelnemer zich het beste kan ontwikkelen. Vanuit de combinatie van mens en data zetten we zo krachtige trajecten in die zijn gebaseerd op onderbouwde inzichten in het functioneren van mensen.
Wat je reden ook is om een coach in te zetten, onze coaches helpen je bij het vinden en beantwoorden van je ontwikkelvraag. Een coachingstraject stellen we zo samen dat het optimaal aansluit op jullie vraagstelling en situatie. Gebaseerd op menselijk inzicht en gevalideerd door datakennis is coaching een effectief middel om gerichte ontwikkeling van je medewerkers of team te bevorderen en te versnellen.
Stel jouw vraag aan een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!
Bel 088 448 70 00 of plan een adviesgesprek.