De coronaregels worden steeds verder afgebouwd. Het loslaten van de 1,5 meter is dichtbij gekomen. Dit heeft veel impact op onze samenleving en zeker ook op het werk.
04 aug. 2021
Veel organisaties zijn volop bezig het ‘nieuwe normaal’ vorm te geven. Of moet je zeggen ‘te ontdekken’? Er liggen in ieder geval geen standaard scenario’s klaar. We leven in een unieke tijd. Hoewel een aantal mensen niet kan wachten weer terug te gaan naar het ‘oude normaal’, zijn er ook mensen die bijvoorbeeld het thuis werken heel plezierig vinden en daarmee door willen gaan. Al was het maar in verband met de verminderde reistijd. Organisaties passen zich aan aan een nieuwe wereld, waarin men ontdekt heeft wat voordelen en nadelen zijn van werken op afstand.
Er is geen weg terug naar de situatie van vóór corona. De ervaring met thuiswerken blijkt een blijvende impact te hebben op de manier waarop we kijken naar werk. Het is daarom een tijd om met elkaar in gesprek te gaan. Het is goed om dat gesprek te beginnen met het opmaken van de balans over ervaringen met werk in coronatijd. Wat zijn we door corona anders gaan doen en hoe hebben we die verandering weten te realiseren met elkaar? Welke positieve ervaringen hebben we opgedaan, bijvoorbeeld met het vinden van nieuwe werkwijzen en het anders inzetten van kwaliteiten en talenten van mensen? Met name het op een rijtje zetten van de positieve opbrengsten van de afgelopen periode geeft goede energie om te kijken naar de toekomst. En natuurlijk sluit je je ogen niet voor de vraag: wat was lastig en willen we zeker niet opnieuw meemaken?
Dit gesprek over ervaringen is de basis waarop je vervolgens met elkaar in gesprek gaat over ‘aan het werk na corona’. En dit werken zal vaak een ’hybride’ vorm van werken zijn: een andere combinatie van op afstand werken en op locatie werken dan vóór corona. Dit gesprek kan gevoerd worden vanuit het perspectief van verschillende belanghebbenden: medewerkers, leidinggevenden, de organisatie als geheel en niet in de laatste plaats interne en externe klanten. Welke mix van werken op locatie en werken op afstand dient die combinatie van belanghebbenden het best? Wat is nuttig, wat is rechtvaardig en wat doet recht aan belangen van betrokkenen?
Twee aandachtspunten hierbij:
Een aantal klanten heeft GITP gevraagd om ze te ondersteunen in deze gesprekken en het versterken van online vaardigheden. We hebben een paar handige formats gemaakt om naar dit ‘nieuwe normaal’ te kijken en daarover in gesprek te raken. Aan de hand daarvan geven we (live of online) workshops en trainingen. In de workshops brengen we mensen in organisaties in gesprek over de manier waarop zij in hun specifieke situatie ‘het nieuwe normaal’ willen inrichten. De trainingen richten zich met name op het versterken van online vaardigheden in de context van hybride werken.
Stel jouw vraag aan een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!
Bel 088 448 70 00 of plan een adviesgesprek.