Je bevindt je hier:

MBTI: Wie is er niet groot mee geworden?

Assessments
5 min

MBTI blijft populair, maar wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt

Vrijwel iedereen heeft hem wel eens ingevuld: de vragenlijst van de Meyers-Briggs Type Indicator (MBTI). Na het invullen van deze ‘test’ hoor je dan op de werkvloer ‘Ik ben een NJTI. Wat ben jij voor type?’ Want typetjes, mensen in hokjes plaatsen, daar zijn we gek op. Het geeft structuur. Houvast. ‘Nu ik weet dat jij zo’n type bent, begrijp ik waarom jij je zo gedraagt.’ Echter, dat iedere wetenschappelijke basis ontbreekt en de Libellegeur overheerst, daar staan we minder bij stil.

Hoogleraar Merve Emre (Oxford) scheef het boek The Personality Brokers: The Strange History of Myers-Briggs and the Birth of Personality Testing waarin ze uitgebreid ingaat op de historie en de waarde van de indicator.

Ze begint met de constatering dat deze persoonlijkheidsindicator heel veel gebruikt wordt, ook door zeer gerenommeerde bedrijven. Daarna beschrijft ze de ontwikkeling en opkomst van het instrument.

Ontstaan van MBTI

MBTI is ontwikkeld door Katharine Briggs en haar dochter Isabel Briggs Myers. Beiden geen psycholoog overigens. De indicator is oorspronkelijk ontwikkeld voor kinderen. Katharine Briggs dacht dat het een handig hulpmiddel voor ouders zou zijn, zodat zij hun kinderen konden helpen bij het maken van keuzes in het leven. Haar dochter, Isabel Briggs-Meyers, zag daarna de opkomst van persoonlijkheidstesten en was van mening dat MBTI een goed hulpmiddel zou zijn bij maken van carrièrekeuzes. ‘Gegeven mijn persoonlijkheid, welke baan of functie past dan bij mij?” MBTI geeft bijvoorbeeld aan of je introvert of extravert bent en of je beslissingen neemt op basis van gevoel of logica (zie wikipedia voor een volledige beschrijving, inclusief alle zestien persoonlijkheidstypen).

Validiteit MBTI niet vast te stellen

Na de introductie werd het door steeds meer organisaties gebruikt. Ook het Amerikaanse Educational Testing Services (ETS) had belangstelling voor de MBTI. En dat is niet zomaar een instituut. Zij ontwierp de SAT, een gestandaardiseerde toelatingstest voor hogescholen en universiteiten in de Verenigde Staten. De MBTI leek het instituut een goede toevoeging aan de SAT. Het instituut ging dus aan de slag om de MBTI wetenschappelijk te valideren. De wetenschappers konden echter geen bewijs vinden voor de claim dat de vragenlijst bepaalde persoonlijkheidstypen meet (validiteit). De test blijkt ook niet betrouwbaar. Meer dan 50 procent van de mensen die de test voor de tweede keer invult, krijgt een ander resultaat dan de eerste keer.

Tot op heden zijn ook andere wetenschappers er niet in geslaagd om de typologie wetenschappelijk te ondersteunen. In de academische wereld wordt de typologie dan ook als pseudowetenschap aangemerkt.

Geen test maar indicator

Om het vraagstuk omtrent validiteit enigszins te omzeilen wordt door ‘aanhangers’ van de typologie benadrukt dat het niet om een test gaat, maar om een indicator. Een test veronderstelt immers dat er goede en foute antwoorden zijn, en dat een rangorde aangebracht kan worden.

MBTI blijft populair

Hoogleraar Emre ziet dat het gebruik van de indicator nog steeds populair is. Zo treft ze zelfs regelmatig op datingsites profielen aan waarin de Meyers-Briggs-indicator gebruikt wordt. De Big Five-persoonlijkheidstest, die wel wetenschappelijk onderbouwd is, heeft ze op datingsites nog nooit aangetroffen. MBTI blijft dus tot de verbeelding spreken.

Ze denkt niet dat Meyers-Briggs snel zal verdwijnen. “We blijven hongerig naar dit soort zelfkennis. Het is makkelijk in te vullen en iedereen begrijpt het. En omdat veel mensen het kennen, kunnen we erover praten met anderen en ‘ons type’ delen.

Wil je dus een valide en betrouwbare persoonlijkheidstest? Kijk dan vooral naar de Big Five. Voor een verjaardagsfeestje blijft MBTI leuk. Wie wil er nu niet kunnen zeggen 'ik ben een ENJT'…..

Over de auteur

Marco Hendrikse is Head of Content bij GITP en PiCompany. Met zijn kennis van de HR branche verrijkt hij onze Insights met kennis- en trendartikelen, best practices en handige tips.

Dit artikel delen met anderen

Blijf op de hoogte van alle insights