COVID-19 update: GITP schakelt 100% over naar online assessments, digitaal ontwikkelen en coachen. Bekijk onze oplossingen.

Lees meer
Je bevindt je hier:

Games: niet meer weg te denken bij leren en selecteren

Assessments
3 min

Waarom games een steeds grotere rol spelen bij de dienstverlening van GITP | PiCompany

Het zal geen nieuws zijn: games zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. De game-entertainmentindustrie is inmiddels al groter dan de film- en de muziekindustrie. En ook in serieuzere gebieden als onderwijs en organisaties, dus bij leren en selecteren, worden games steeds vaker ingezet. En terecht, want games zijn een prima manier om te leren of om mensen te testen op hun geschiktheid voor een functie of een vervolgstap in hun carrière. Vandaar dat wij bij GITP | PiCompany vol blijven inzetten op de ontwikkeling van serious games.

We spreken met Frits Klein, product developer bij GITP | PiCompany, die samen met collega’s verantwoordelijk is voor het bedenken, ontwikkelen, valideren en testen van games. Met een achtergrond als psycholoog met een passie voor tech en game development, is Frits bij uitstek de persoon om games te ontwikkelen waarmee persoonlijke eigenschappen getest en ontwikkeld kunnen worden. Hij is een warm voorstander van het inzetten van games, om meerdere redenen: ze zijn door het spel-element uitdagend, motiverend en zorgen ervoor dat de ervaring van spelers positief en 'engaging’ is. Games zijn innovatief, kunnen reguliere elementen van assessments vervangen en leveren daarnaast ook nog eens veel data op.

 

Games maken leren en selecteren leuker

‘Het toepassen van elementen van games bestaat al een tijdje. Binnen organisaties worden games steeds vaker ingezet bij leren en selecteren. Vaak in de vorm van ‘Gamification’. De kern van een proces blijft gelijk, maar door het toevoegen van game elementen, zoals punten, leaderboards en trofeeën, worden gebruikers gestimuleerd en gemotiveerd. Dit kan goed werken, maar vaak slechts tot een bepaalde hoogte. Je voegt namelijk elementen toe aan een bestaand product of proces. Als je een stap verder gaat en producten ontwikkelt die in de basis opgebouwd zijn aan de hand van een game design, kun je de voordelen van games nog beter benutten. We noemen dergelijke producten in het geval van assessments ook wel ‘Game Based Assessments’. Door in de kern game design toe te passen ben je met dergelijke games in staat om de speler te boeien, uit te dagen en te motiveren. Zo komen mensen in een flow terecht waardoor ze helemaal in de ervaring opgaan. Dat zijn allemaal elementen die een assessment beter maken, want mensen laten zo veel meer zien wie ze zijn en gedragen zich veel natuurlijker.

De games die we binnen ons portfiolio hebben, worden veel ingezet: de Leadership Game en de Communicatiestijlen Game. Als deelnemer word je in een realistische situatie geplaatst waarbij je een opdracht krijgt met een prestatieverwachting. De context is serieus en bestaat uit personen en situaties die je ook in het werkende leven zou kunnen tegenkomen. Het zijn game based assessments die een simulatie van de werkelijkheid geven en gezien kunnen worden als een complexe vorm van SJT: Situational Judgement Tests. Dat houdt in dat je als speler een reële situatie voorgelegd krijgt middels een video en dat je dan gevraagd wordt hoe je in die situatie zou reageren. Kies je A, B, C of D? Op basis van de keuzes die je maakt, krijg je andere reacties en vervolgsituaties voorgelegd.

Je beleeft zo als deelnemer door een reeks video’s een verhaal waarin je uitgedaagd wordt om keuzes te maken en te ervaren welk effect deze keuzes hebben. Vanuit een game design perspectief wordt er gebruik gemaakt van zowel een sterk verhalend element als een prestatie element. Je wordt als deelnemer gegrepen door de personages en het verhaal en wilt daarnaast het geheel tot een zo goed mogelijk einde brengen.

Vanuit een assessment perspectief geven deze games veel informatie. De games bevatten naast een sterk game design namelijk ook een solide theoretisch basis. Zo combineren we de voordelen die games bieden met een betrouwbaar en valide meetinstrument. De games leveren op die manier niet alleen een positieve ervaring op maar - minstens zo belangrijk – ze geven adviseurs ook waardevolle input.

Als deelnemer leer je gedurende de ervaring veel over jezelf. Je maakt voortdurend keuzes die weer leiden tot volgende keuzes en die laten zien wie jij bent: hoe zou jij reageren en wie ben jij als persoon? Je krijgt zo inzicht in je communicatiestijl of de manier waarop je leidinggeeft. En daar kun je dan vervolgens mee spelen. Er zit namelijk ook een coachingsmodule in die feedback geeft over de keuzes die je gemaakt hebt en antwoord geeft op vragen als: wat was het effect geweest als ik het op een andere manier had gedaan? Wat was er gebeurd als ik in die situatie gekozen had voor een prestatiegerichte in plaats van een samenwerkingsgerichte stijl? Wat voor type persoon had ik nou eigenlijk tegenover me en wat zou er zijn gebeurd ik mijn stijl meer zou hebben aangepast?’

 

Games leiden tot beter onderbouwd advies

‘We zetten de games vaak in bij Open trainingen, en bij assessments. Dit spreekt veel mensen aan. Niet alleen omdat de workforce steeds jonger wordt en is opgegroeid met games, maar ook omdat de gamer steeds ouder wordt. Gamen is van alle leeftijden en van alle lagen van de bevolking. Belangrijker nog is dat de game based assessments veel voordelen hebben ten opzichte van andere vormen van digitale assessments. Het blijkt dat mensen door de geboden ervaring vaak een positiever gevoel overhouden aan het selectieproces en aan de organisatie die deze vorm van assessment inzet. Op deze manier blijven bijvoorbeeld zelfs afgewezen sollicitanten ambassadeurs van je organisatie.

Door de verhoogde interactiviteit kun je bij een game based assessment daarnaast veel data verzamelen. Een reguliere vragenlijst bevat enkele datapunten; in een game zijn de mogelijkheden tot het observeren van gedrag vele malen groter. De games geven op die manier naast informatie over de intentie van de deelnemers over leidinggeven en communiceren ook een breed scala aan informatie over hun gedrag, dus over hoe ze dat dan daadwerkelijk doen. Dat is waardevolle input voor de adviseur om mee te nemen in het gesprek dat hij of zij heeft met die deelnemer. Het is een aanvulling op de andere onderdelen van het assessment. Er kan bijvoorbeeld een discrepantie zijn tussen wat mensen invullen op de vragenlijst als intentie en wat ze in de game als gedrag laten zien. Dat geeft inzicht en ruimte voor een duidend gesprek: ‘Op basis van je intentie laat je dit zien, maar in de praktijksituatie laat je heel wat anders zien. Hoe kan dat?’ Het is de combinatie van tech (games, assessments) en human (assessment adviseur) die hier extra waarde toevoegt.’

 

We geloven in de combinatie tech en human

‘Serious games worden veel ingezet: bij 30 tot 50 % van de assessments van GITP. Klanten vragen steeds vaker zelf om een game toe te voegen aan het assessment, omdat ze deelnemers een goede ‘candidate experience’ willen bieden, de voordelen van data gedreven beslissingen zien of gewoon zich als innovatief willen profileren.

Als we kijken naar toekomstige ontwikkelingen van games, zien we dat de markt hiervoor alleen maar groter wordt. Game based assessments kunnen worden ingezet om inzicht te krijgen in een veel breder scala van menselijk gedrag en cognitie. Niet alleen games, maar vooral de combinatie van games, data, A.I. (Artificial Intelligence) en de menselijke component is hierbij een zeer krachtige. De data uit games geeft onze adviseurs meer  informatie om adviezen op te baseren en A.I. kan een bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van games. Zo kan je bijvoorbeeld A.I. geautomatiseerd levels voor games laten genereren die inhoudelijk gezien hetzelfde construct meten, maar iedere deelnemer een unieke ervaring geven. Het experimenten met en leren over innovatieve vormen en technologieën is belangrijk voor GITP | PiCompany. We willen vooroplopen bij deze ontwikkelingen. Juist omdat we geloven in deze combinatie van tech, human en de mogelijkheden van digital. We houden de markt in de gaten, weten wat er speelt, horen van de klanten waar zij behoefte aan hebben, en bieden innovatieve oplossingen aan. Zo blijven we de concurrentie een stap voor.’

Over de auteur

Monique Lindzen was Head of Content bij GITP en is nu Directeur-uitgever bij Van Duuren Management en Anderz.

Blijf op de hoogte van alle insights