Je bevindt je hier:

Best practice candidate experience: Van Lente geeft sollicitant VIP behandeling

Talent­management
3 min

Het bieden van een goede sollicitantenervaring, een goede candidate experience, is voor steeds meer organisaties noodzaak. Immers, de arbeidsmarkt is krap en sollicitanten moeten gekoesterd worden. Een lange ingewikkelde sollicitatieprocedure, negatieve ervaringen. Het zorgt voor het afhaken van schaarse sollicitanten. En in the end kost dat geld. Van Lente Systeemintegratie toont aan dat het bieden van een goede candidate experience helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.

Van Lente Systeemintegratie BV

Het Deventer bedrijf Van Lente Systeemintegratie adviseert haar klanten bij nieuwbouw- en renovatieprojecten en het optimaliseren van bestaande automatiseringssystemen. Het bedrijf heeft specialistische kennis van procesinstallaties op het gebied van Food & Feed, werktuigbouwkundige processen en electro-, meet- en regeltechnische systemen. Dagelijks zijn daar ruim 150 medewerkers mee bezig. Jaarlijks heeft het bedrijf behoefte aan zo’n twintig nieuwe medewerkers. Echter, dit zijn specialisten die schaars zijn.

De candidate experience wordt gedefinieerd als de ervaringen van sollicitanten met het sollicitatieproces en de wijze waarop deze sollicitant dat proces waarneemt.

VIP behandeling sollicitant

Een jaar nadat Van Lente Systeemintegratie B.V. middels een Management Buy-out door directeur Cor de Best overgenomen werd van een participatiemaatschappij, ging het roer om. In 2017 kondigde de organisatie middels een persbericht aan ze het voortaan ‘anders’ zou gaan doen. Onder het motto ‘Technisch talent verdient een VIP behandeling’ werd de kandidaat voortaan centraal gesteld. Meest tot de verbeelding sprekend was de aankondiging dat sollicitanten een eigen parkeerplaats kregen. Niet meer de directeur die naast de ingang parkeert, maar de sollicitant. Niet spectaculair zou je zeggen, maar de media pakten het op. De naamsbekendheid van het bedrijf steeg en uiteraard had het ook een positieve effect op het imago van de systeemintegrator. “En dat met een parkeerbordje van vijf tientjes”, merkt Marcel Brilman, recruitmentspecialist bij Van Lente, op.

Candidate experience

Naast de twee speciale parkeerplaatsen voor sollicitanten laat het bedrijf merken hoe welkom sollicitanten zijn. Zo staat de naam van de sollicitant bij binnenkomst op het welkomstbord. Sollicitanten krijgen een uitgebreide rondleiding door het pand, inclusief het paradepaardje, de Van Lente Academie. De Van Lente Academie bestaat al sinds 2008 en is erkend door SBB. De Academie biedt inmiddels studieprogramma’s en lesmaterialen aan op bijna alle ROC’s in Gelderland en Overijssel. Ook het eigen personeel wordt er opgeleid. De Academie wint regelmatig prijzen. Zo werd Paul Christenhusz, praktijkopleider van Van Lente Systeemintegratie, uitgeroepen tot ‘Topcoach van het jaar 2018’.

Verder is de agenda van kandidaten leidend bij het plannen van sollicitatiegesprekken en krijgen sollicitanten binnen tien dagen een reactie op hun sollicitatie. En als iemand eerst wil kennismaken met het bedrijf is dat mogelijk. Dan wordt een meewerkdag geregeld. Voor ieder gesprek met een sollicitant wordt ruim de tijd genomen. Ook als een belangstellende spontaan langskomt.

Lees ook: Tien tips voor een optimale candidate experience

Aandacht voor huidige medewerkers

Het bedrijf begrijpt goed dat wat je extern uitstraalt, intern moet waarmaken. Er is dan ook veel aandacht voor het eigen personeel. Al was het maar omdat deze medewerkers een belangrijke rol spelen bij het werven van nieuw personeel. Tevreden medewerkers bevelen immers hun werkgever eerder aan bij anderen. Van Lente vult 30 procent van de vacatures in met kandidaten die door eigen medewerkers zijn aangedragen. Zij krijgen daar overigens een beloning (een referral fee) voor van 1500 euro.

Meten medewerkertevredenheid

Onder de eigen medewerkers wordt regelmatig de medewerkertevredenheid gemeten. En met de uitkomsten van het medewerkertevredenheidsonderzoek (MTO) wordt ook daadwerkelijk iets gedaan. Voor de medewerkers zijn er voldoende opleidings- en ontwikkelmogelijkheden. Al is dat niet altijd even duidelijk, zo bleek uit een recent MTO. Voor HR een teken dat loopbaanpaden duidelijker uitgetekend moeten worden.

Een goede candidate experience is dus niet alleen een kwestie van het in de watten leggen van sollicitanten. Er moet ook echte aandacht zijn voor het eigen personeel, de ambassadeurs. Dat vraagt om een goede employer experience journey waarin veel aandacht besteed wordt aan het werkgeluk van medewerkers.

Lees in ons Employer Journey Playbook hoe je van je employer journey een succes maakt. Vraag het Playbook hier gratis aan

OVER DE AUTEUR

Marco Hendrikse is Head of Content bij GITP en PiCompany. Met zijn kennis van de HR branche verrijkt hij onze Insights met kennis- en trendartikelen, best practices en handige tips.

Dit artikel delen met anderen