Je bevindt je hier:

‘Afgewezen sollicitant krijgt al tijdens sollicitatiegesprek feedback’

Performance management
3 min

Op 25 juni 2019 vond in het experience center van PwC het HRcommunity-event The Employee Experience plaats. GITP/PiCompany presenteerde daar de resultaten van het eigen feedbackonderzoek. Het was een zeer interactieve dag waar de aanwezige bedrijven een hele dag aan hun eigen case werkten, geholpen door de aanwezige experts. Het programma werd afgewisseld met keynote speakers. Irene Vernie van Rituals Cosmetics verzorgde de eerste keynote.

Kijk hier voor een impressie van deze dag (video, foto’s, een overzicht van social media-berichten).

Creatief HR

Irene Vernie is HR director bij Rituals. In 2015 won zij de vakjuryprijs van de HRtop100. Die uitverkiezing had zij mede te danken aan haar verfrissende kijk op HR. Ze is daarom een graag gezien gast op evenementen waar ze vertelt over haar adagium ‘Laat creativiteit los op de HR strategie’. Ze tekent dan ook liever HR processen uit op een storyboard of verzint er een mooie metafoor voor, dan dat ze deze in een Powerpoint presenteert.

De vijf fases van de Employee experience

Op het Employee Experience event focust ze op de touchpoints van de employee experience bij Rituals. Vernie is ervan overtuigd dat je echt in het hart van de medewerker moet gaan zitten.

Basisvoorwaarden zijn dan dat de medewerker genoeg verdient, voldoende ontwikkelkansen krijgt en gelukkig is met het werk dat hij of zij verricht.

Dit spitst ze vervolgens toe op de 5 fases (touchpoints) van de employee experience van ‘de bewegende medewerker’.

Fase 1: Elkaar vinden.

Rituals moet natuurlijk eerst voldoende potentiële medewerkers werven (dat blijkt geen probleem). Maar daarna begint het echt. Rituals zet vol in op de candidate experience. Iedere sollicitant krijgt een cadeautje in de bus. Sollicitanten die op gesprek komen krijgen zelfs twee cadeautjes mee. Een voor zichzelf en een om weg te geven. Het afwijzen van sollicitanten geschiedt op persoonlijke wijze, veelal nog tijdens het sollicitatiegesprek zelf. Sollicitanten krijgen dan feedback over het gesprek en bijvoorbeeld over hun cv. En soms geven managers aan waar ze andere kansen zien voor de sollicitant. Vernie: “We maken ook van een sollicitatie een ritueel, omdat we het zien als een life-event van de sollicitant, en daar staan we bij stil als bedrijf.”

Fase 2: Elkaar leren kennen (onboarding).

Van de onboarding wordt ook echt een ritueel gemaakt. Nieuwe medewerkers krijgen een welkomstgeschenk en een Rootcamp (pun intended). Tijdens de Rootcamp leren nieuwe medewerkers iets over de historie van het bedrijf en krijgen ze verschillende trainingen. Uiteraard is er ook vele ruimte voor fun. De hele onboarding duurt drie dagen. Voor een retailer is dat erg lang. En volgens Vernie is het ook “een mega-investering”. Rituals is hier in 2014 mee begonnen. Volgens Vernie met succes omdat medewerkers aantoonbaar langer blijven en het verloop dus is teruggedrongen. Daarmee verdient de investering zich terug.

Fase 3: Groei.

Vernie vroeg zich af hoe je dit creatief en aantrekkelijk kunt vormgeven. Zij kwam op het idee om een de Rituals Academy op te hangen aan chakra’s. Vernie: “Dat klinkt lekker zweverig, maar is het zeker niet. Onderaan begin je met basistrainingen. Je maakt vervolgens een reis naar het hoofd, de leiderschapstrainingen.”

Fase 4: Leiderschap.

Alles bij Rituals is gerelateerd aan de waarden van het bedrijf. Deze waarden innovative, accessible, meaningful en best in class zijn de basis van leiderschap.

Fase 5: Afscheid nemen.

Dat is superbelangrijk volgens Vernie. “Iedereen moet weg als fan, als ambassadeur. Als je bij Rituals weggaat krijg je een goodbye-jar mee. Daarin zitten, naast de gebruikelijke goodbye-card, onder andere complimenten en prestaties.“  

Vernie besluit haar presentatie met een blik in de toekomst. “Dan gaan we de employee experience meer verbinden met de customer experience.”

OVER DE AUTEUR

Marco Hendrikse is Head of Content bij GITP/PiCompany.

Dit artikel delen met anderen