Zeeman

"Talent opleiden en vasthouden is voor Zeeman topprioriteit"- Inge de Graaf en Lard de Vries (HR, Zeeman)

“Het is de beste keuze die ik tot nu toe in mijn carrière heb gemaakt. Absoluut. Mijn kledingkast hangt vol met de fancollectie.” Dat laatste zegt Inge de Graaf lachend en welgemeend. Trots, misschien is dat een betere omschrijving. Na tien jaar als recruiter aan de bureaukant startte ze vier jaar geleden als corporate recruiter bij Zeeman. Van die keuze heeft ze nog geen seconde spijt gehad. “Zeeman is een multinational, met winkels in zeven Europese landen en 9.000 medewerkers.

Employer branding en de journey

“Toch voelt het als een mkb-familiebedrijf. Met korte lijnen en kleine teams.” Inge is samen met een collega verantwoordelijk voor recruitment, voor het hoofdkantoor én voor de winkels in landen waar Zeeman actief is. “Voor de winkelvacatures zorgen wij voor de traffic en de processen. De filiaalbeheerder opent en sluit vacatures en doet de gesprekken. Wij zijn verantwoordelijk voor employer branding en de journey van kandidaten. Nieuwe ideeën testen we in Nederland en bij succes worden ze naar het buitenland gekopieerd.”

Ga maar in gesprek

“Bij winkelvacatures vragen om een cv hebben we in Nederland allang losgelaten. Nu kopiëren we dat naar andere landen. Ga maar in gesprek, dan leer je iemand kennen, daar zijn onze vacatureteksten ook op gericht. Natuurlijk, ieder land heeft andere gebruiken en een andere arbeidsmarkt. Spanje bijvoorbeeld, kampt met hoge werkeloosheid. Daar hebben we de sollicitatieprocedure juist ‘langer’ gemaakt. Daar vragen we wel om een cv en sollicitanten doen eerst een online assessment.”

Breed inzetbaar

Inge vertelt met enthousiasme over haar werk. “We zijn nu op zoek naar een extra recruiter, iemand die ons team komt versterken. Toen ik met mijn huidige collega ging nadenken over welke werkzaamheden wij los willen laten was het antwoord, niets. Daarom zoeken we een kandidaat die, net als wij, breed inzetbaar is of dat wil leren.” HR-manager Lard de Vries, ook aanwezig bij het gesprek, vult aan: “Talent opleiden en vasthouden is voor Zeeman topprioriteit, daar besteden we veel tijd en aandacht aan.”

Meebewegen in een veranderende wereld

“We werken bijvoorbeeld samen met een mbo, leerlingen kunnen op kosten van Zeeman een niveau 4 opleiding volgen. Maar ook op het hoofdkantoor, in het distributiecentrum én in de winkels stimuleren we medewerkers zichzelf te ontwikkelen. Wat hebben mensen nodig om de volgende stap te maken? Daarvoor hebben we een e-learning platform én een team opleidingen met trainers in de landen waar we actief zijn. Een leven lang leren en meebewegen in een veranderende wereld, dat is de uitdaging die voor ons ligt.”

Als je maar Nederlands of Engels spreekt

“Ook de arbeidsmarkt verandert. Sollicitanten op kantoorfuncties vragen steeds vaker waarom wij ze willen hebben en wat ze toe kunnen voegen. Dat vraagt om een goed verhaal. En voor het distributiecentrum zijn we gestart met open hiring. De kandidaat beslist. We sluiten niemand uit. Als je maar Nederlands of Engels spreekt, het werk aankan en beschikbaar bent. Diversiteit is voor Zeeman vanzelfsprekend.” Mede daarom is werken voor Zeeman bijzonder, daar zijn Inge en Lard het over eens.

Eerlijk zijn

“Eenvoud in een complexe wereld én zuinig zijn, dat is Zeeman. We staan voor goede kwaliteit kleding zonder dure verpakking, zo min mogelijk footprint, leefbaar loon voor mensen die werken voor onze leveranciers. Eerlijk zijn. Dat schreeuwen we niet van de daken, maar we maken het wel zichtbaar.” Een droom? Inge reageert spontaan. “Alle vacatures ingevuld. Maar nee, dan wordt het ook weer saai.”

Dit interview is deel 2 in de serie HR Persoonlijk.
Een 10-delige serie waarin redacteur Jan Glas een kijkje neemt bij onze klanten en daar op zoek gaat naar de persoon achter de HR-professional.
Benieuwd naar de andere verhalen? Lees ze hier!

Logo GITP 1080 x 1080

2024 GITP.nl

GITP is ISO 9001:2015 en ISO 27001:2017 gecertificeerd

Iso 9001 2015
EIK ISO27001