Je bevindt je hier:

Case Gemeente Heumen

"Wij wilden bewust inzetten op het naar boven halen van ieders kwaliteiten".

"We hebben het gevoel dat we het management development (MD) -traject zelf hebben uitgevoerd. Dat is ook gelijk de grootste winst. Dat heeft ons het bewustzijn gebracht dat we in de werksituatie zelf tijd moeten maken voor ontwikkeling." Aan het woord is Dirk van Eeten, directeur bedrijfsvoering en een van de deelnemers aan het MD-traject van GITP bij de gemeente Heumen. Het doel: kwaliteitsverbetering van klantgerichtheid en dienstverlening.

     

    Gemeente Heumen sfeerbeeld
    Het doel van Gemeente Heumen: kwaliteitsverbetering van klantgerichtheid en dienstverlening

     

    Management development na reorganisatie in het kader van kwaliteitsverbetering van klantgerichtheid en dienstverlening.

    • Trekkers van kwaliteitsverbetering toerusten op nieuwe taak
    • Constante aansluiting van MD op wat er speelt op de werkvloer
    • Bewustzijn dat er als team moet worden gewerkt aan kwaliteit
    • Teamleden komen zelf met initiatieven

    Het vraagstuk van Gemeente Heumen

    De gemeentelijke organisatie van Heumen stelt zich tot doel de dienstverlening te verbeteren en bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid mee te denken vanuit het perspectief van de klant. Klanten zijn burgers en bestuurders, maar ook collega’s. Om dit te bereiken kiest de gemeente voor een management development traject. De deelnemersgroep bestaat uit directieleden, afdelingshoofden, controllers en projectleiders, verdeeld over het MT en de afdeling Projecten en Strategie.

    De aanpak

    GITP legt de focus van het management development -traject op versterking van de organisatie, teamontwikkeling en, waar nodig, individuele ontwikkeling. GITP richt het programma zo in dat er te allen tijde geanticipeerd kan worden op wat er op wat op dat moment nodig is. Het programma bestaat uit: 

    • Richt-sessie (koppeling tussen organisatieontwikkeling en individuele ontwikkeling)
    • Action Learing (leren door te werken)
    • Intercollegiale consultatie (intervisie)
    • Een klein aantal centrale modules (formeel leren)
    • Coaching voor de directie
    • ‘Evaluatie en opnieuw richten’-sessie 

     De deelnemers hebben voorafgaand in de reorganisatiefase deelgenomen aan een individueel assessment van GITP.  

    MD-programma met samenhang en goede verstaalslag naar de vraag
    "We hebben gekozen voor de aanpak van GITP, omdat zij voor zowel het MT als de afdeling Projecten en Strategie een programma boden met samenhang en een goede vertaalslag naar onze vraag. Daarnaast sprak mij hun methode 'leren door te werken' erg aan, en was er een klik met de adviseur. Je kiest tenslotte voor een aanpak die past bij de waarden van jouw organisatie. Wij wilden bewust inzetten op het naar boven halen van ieders kwaliteiten om daarmee gezamenlijk de gestelde doelen te halen. Dat levert op de lange termijn veel meer op." 

    "Ik werd verrast door de flexibiliteit van GITP. Ze slaagden er echt in een brug te slaan met wat er op dat moment speelde. Dat is gewoon sterk."

    Het resultaat

    "We zijn nu 1,5 tot 2 jaar bezig in de nieuwe samenstelling na de reorganisatie. Sommige mensen zie je nu pas echt in hun kracht komen." Winstpunten van het traject zijn: 

    • Teamontwikkeling en de kwaliteit van het teamvormingsproces
    • Inhoudelijke kennis
    • Kennis van de teamleden over elkaar
    • Bewustzijn dat er als team moet worden gewerkt aan kwaliteit
    • Betere dienstverlening naar het bestuur toe 

    "Een jaar na het traject merkte ik dat teamleden niet meer direct de inhoud in duiken maar tijd maken om met teamontwikkeling bezig te zijn. Dat werkt veel beter dan dat ik met iets uit mijn hoge hoed kom."

    Over Gemeente Heumen

    Gemeente Heumenlogo

    • Gemeentelijke organisatie Heumen
    • Circa 125 medewerkers
    • Gemeente onder de rook van Nijmegen
    • Ruim 16.400 inwoners