Je bevindt je hier:

Talentontwikkeling: van AMO naar AMOR

Talent­management
2 min

Veel HR-professionals zijn bekend met het AMO-model of AMO-framework. Dit model is door Appelbaum en Berg in 2000 gepresenteerd. Het model geeft HR-professionals handvatten om medewerkers goed te laten presteren.

AMO-model

Uitwerking van het AMO-model:

  • De A in het model staat voor Abilities. Hebben medewerkers de kennis en vaardigheden om goed te kunnen presteren? Als het daaraan schort kun je een medewerker laten werken aan het verbeteren van vaardigheden, bijvoorbeeld door deze een training of een opleiding te laten volgen.
  • De M staat voor Motivation. Is een medewerker gemotiveerd om te presteren? Hoe zit het met de ambitie, de motivatie, de drive van de medewerker?
  • De O staat voor Opportunities. Zijn de omstandigheden om te presteren optimaal? Dat kan gaan om randvoorwaardelijke zaken, zoals de juiste apparatuur of veilige arbeidsomstandigheden. Het kan ook gaan om kansen die een medewerker krijgt of bijvoorbeeld voldoende coaching en begeleiding.

Met behulp van het AMO-model kan goed in kaart worden gebracht waarom een medewerker goed of juist niet goed functioneert. Immers, zelfs de meest bekwame en gemotiveerde medewerkers kunnen niet goed presteren als ze de tools (opportunities) missen om de klus te klaren. En andersom kun je wel de tools hebben, maar als de motivatie ontbreekt of je hebt niet de juiste kennis om deze tools in te zetten, dan kom je ook niet ver. Het AMO-model is daarom een relevant model dat haar waarde bewezen heeft.

Pleidooi voor aanvulling AMO-model

Echter, in een recente blog pleit Prof. dr. Lidewey van der Sluis, hoogleraar Strategisch Talentmanagement aan de Nyenrode Business Universiteit, voor een aanvulling van het model. Ze wil er meer ‘liefde’ aan toevoegen. Ze stelt dat voor goed functioneren nog een vierde factor van belang is: relaties, connecties, contacten. De mens is immers een sociaal wezen en heeft anderen nodig om te groeien. Eerder dit jaar pleitte hoogleraar Aukje Nauta overigens ook al voor meer liefde op de werkvloer.

AMOR

Van der Sluis wil dus een uitbreiding van het AMO-model. Ze pleit voor het toevoegen van de R van relaties. Niet toevallig krijg je dan AMOR. En Amor of Cupido is in de Romeinse mythologie de goddelijke, eeuwig jonge zoon van Venus, de godin van de liefde, en haar minnaar Mars. AMOR laat, zo weet iedereen, mensen met behulp van zijn pijl en boog verliefd op elkaar worden.

Talentontwikkeling

Van der Sluis is ervan overtuigd dat medewerkers die achterblijven in hun ontwikkeling baat zouden hebben bij het aangaan van relaties. “Leidinggevenden zouden mensen in hun team kunnen stimuleren om tijd te besteden aan collega’s, aan klanten, en andere mensen waar ze in hun werk mee te maken hebben. Een tijd van ‘internets of things’ kan niet zonder ‘internets of people’.”

Voor het ontwikkelen van talent is de R van relaties dus onontbeerlijk.

OVER DE AUTEUR

Marco Hendrikse is Head of Content bij GITP en PiCompany. 

Dit artikel delen met anderen