In een tijd waarin we continu afgeleid worden. Waarin allerlei mensen en media om onze aandacht schreeuwen, is echt luisteren een hele kunst. In gesprekken met collega’s ‘horen we wat ze zeggen’ – dat spreken we soms zelfs letterlijk uit: ‘ik hoor wat je zegt’ – maar lúisteren we ook?
31 jan. 2019
Luisteren, écht luisteren, is immers belangrijk. Niet alleen omdat het respectvol is richting gesprekspartner(s). Alleen door echt te luisteren kunnen we goede feedback geven. Kunnen we mensen helpen. Kunnen we voldoen aan de wensen van klanten en medewerkers, zoals nu zelfs de Mediamarkt heeft begrepen. “Het ‘geschreeuw’ met grote letters en de opvallende rode kleur maakt plaats voor een ‘luisterend oor’ en rustigere advertenties.”
Maar wat is echt luisteren? We gaan ten rade bij het Chinese teken voor luisteren. Dit teken bevat de subkarakters hart, oog, oor en respect. Voor de Chinezen is luisteren dus niet alleen een kwestie van je zintuigen gebruiken. Het is als het ware met heel je wezen aandacht geven aan je gesprekspartner(s). Dát is luisteren!
Ga je als manager of HR-professional in gesprek met medewerkers, over bijvoorbeeld hun loopbaanwensen, dan is echt luisteren van groot belang.
Hoe doe je dat nu, goed luisteren? Zes tips:
Ga pas nadenken over een vervolgvraag als je gesprekspartner is uitgesproken. Veel mensen hebben de neiging om in een gesprek te laten zien wat ze allemaal weten en hoe slim ze zijn. Op het moment dat iemand aan het vertellen is, zijn ze over een antwoord (of een ‘slimme’ vraag) na aan het denken en vergeten ze te luisteren. Door iemand eerst uit te laten spreken en daarna pas over een vervolgvraag na te denken, ontstaat een echt gesprek.
Veroordeel niet. Als een gesprekspartner iets zegt waarmee je het oneens bent of waarvan je weet dat het aantoonbaar onjuist is, haak je af. Je luistert niet meer naar wat iemand echt te zeggen heeft. Executive coach Fred Halstead raadt aan om dan de acties en gedachten van je gesprekspartner zorgvuldig te beschouwen. Veroordeel niet, maar luister. Wellicht mis je iets. Of wellicht kun je je gesprekspartner, nadat deze is uitgesproken, helpen.
Laat je vooroordelen varen. Als je vooroordelen over iemand hebt, kan je dat hinderen bij het luisteren. Of je luistert zelfs helemaal niet. Laat je vooroordelen varen en focus op positieve uitkomsten en signalen.
Focus volledig op het gesprek. Velen kunnen het niet laten te multitasken. Tijdens een gesprek even op je telefoon kijken, naar het telefoongesprek van een andere collega luisteren of je laten afleiden door een binnenkomend mailtje. Niet doen. Concentreer je volledig op het gesprek.
Onderbreek mensen niet. Dit is natuurlijk een no brainer als je echt luistert naar mensen. Laat hen uitspreken, ook als je denkt te weten wat de ander nu gaat zeggen. Onderdruk de neiging om zinnen aan te vullen of vroegtijdig te reageren. Luister, want wellicht wordt er wel iets heel anders gezegd dan je dacht dat er zou komen.
Vind de motivatie om te luisteren. Halstead zelf probeert een goed luisteraar te zijn omdat hij iedereen wil respecteren. En echt luisteren naar mensen, is een teken van respect. Maar, zo geeft hij aan, ook waardering krijgen voor mensen, je nieuwsgierigheid bevredigen, vertrouwen opbouwen of werken aan focus, zijn goede redenen om te luisteren.
De Chinese filosoof Confucius had het in ieder geval al begrepen: “Een mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te praten.”
Stel jouw vraag aan een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!
Bel 088 448 70 00 of plan een adviesgesprek.