Nieuwe medewerkers bij Nedap komen terecht in een organisatie met een cultuur waarin vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen centraal staan. Een omgeving die veel ruimte biedt, maar ook aanpassingsvermogen vraagt van nieuwe medewerkers.
Liza Bollen, L&D consultant bij Nedap vertelt: “Bij Nedap kennen we bijvoorbeeld geen functieprofielen. We snappen heel goed dat dit voor veel mensen die bij ons komen werken even wennen is. Daarom wilden we nieuwe medewerkers in het onboarding traject iets meegeven waardoor zij ook toegerust zijn om zich te verhouden in onze bijzondere cultuur.”
Liza Bollen, L&D consultant bij Nedap vertelt: “Bij Nedap kennen we bijvoorbeeld geen functieprofielen. We snappen heel goed dat dit voor veel mensen die bij ons komen werken even wennen is. Daarom wilden we nieuwe medewerkers in het onboarding traject iets meegeven waardoor zij ook toegerust zijn om zich te verhouden in onze bijzondere cultuur.”
Om optimaal te kunnen functioneren in een omgeving met weinig kaders en veel autonomie, is méér nodig dan vakkennis alleen. Daarom ontwikkelde Nedap samen met GITP het Survival Skills programma als onderdeel van de onboarding.
Het programma geeft aandacht aan de ontwikkeling van soft skills die nodig zijn om in de cultuur van Nedap te floreren. Daarnaast versterkt het programma de verbinding tussen medewerkers. Liza: “Bij Nedap werken we in verschillende marktgroepen die elkaar in het dagelijks werk niet vanzelfsprekend tegenkomen. In het programma zitten deelnemers met collega’s van heel andere afdelingen. Die kruisbestuivingen zijn ontzettend waardevol.”
Om goed aan te sluiten bij wat nieuwe medewerkers nodig hebben, start het traject altijd met individuele intakegesprekken. Ellen Wissels, trainer, adviseur en projectleider bij GITP: “Deze gesprekken laten zien waar de grootste ontwikkelbehoeftes liggen.”
Twaalf jaar geleden is Nedap in samenwerking met GITP gestart met het Survival Skills programma. En in die twaalf jaar is het programma in opzet en uitvoering nauwelijks veranderd. Dat betekent niet dat iedere groep exact hetzelfde voorgeschoteld krijgt. Ellen: “De kracht van het programma zit in de combinatie van een vaste structuur en maatwerk. We starten iedere groep met individuele intakes waarin we de leerbehoeftes ophalen. Met die informatie wordt het programma steeds nét anders ingevuld en per groep op maat gemaakt.”
“Die inhoud is altijd een combinatie van belangrijke soft skills voor Nedap. Zoals communicatie, samenwerking, timemanagement en beïnvloeding”, vult Liza aan. Tijdens het programma wordt volop gewerkt met ervaringsleren: oefenen, feedback krijgen en kleine stappen zetten in de praktijk. Ellen: “We dagen deelnemers uit om tussen de trainingsmomenten door te oefenen met de vaardigheden die ze aangeleerd hebben. De focus ligt daarbij op kleine, haalbare oefeningen.”
Het programma wordt aangeboden voor drie verschillende doelgroepen binnen Nedap: juniors, seniors en internationals. Iedere doelgroep heeft eigen ontwikkelbehoeftes, maar het uitgangspunt blijft hetzelfde: nieuwe medewerkers helpen te landen in een organisatie met veel autonomie.
Liza ziet dat deelnemers heel positief zijn over het programma. “Voor veel van onze nieuwe, junior medewerkers is het voor het eerst dat ze met soft skills aan de slag gaan. Ik krijg veel positieve reacties, bijvoorbeeld op de verbinding die het oplevert tussen medewerkers.”
Ook de manier van samenwerken tussen Nedap en GITP draagt bij aan het succes. Liza: “Voor mij voelt het echt als een partnerschap, met korte lijntjes en eerlijke feedback. Omdat Ellen en Bas (trainer bij GITP, red) al lang betrokken zijn bij het programma en Nedap, kennen ze ons bedrijf en de cultuur goed. Dat is ontzettend waardevol.”
Hoe gaan we verder?
Een programma dat al twaalf jaar draait heeft zijn nut wel bewezen. Maar tijden en behoeftes veranderen. “Toen we met dit programma begonnen, werkten er zeshonderd mensen bij Nedap. Inmiddels zijn dat er ruim duizend. Daarnaast merken we dat we een ander type medewerker aannemen. Dat vraagt om herziening van het programma”, zegt Liza.
Praktische informatie
Stel jouw vraag aan een van onze adviseurs. We helpen je graag verder!
Bel 088 448 70 00 of plan een adviesgesprek.