088 - 448 70 00 Inloggen
Image

Van competentietaal naar bedrijfswaarden bij de Bijenkorf

Werknemers met gedeelde waarden maken een sterker merk

Case Bijenkorf

Van competentietaal naar bedrijfswaarden bij de Bijenkorf

Warenhuisketen de Bijenkorf is de goede bekende bij veel Nederlanders. En GITP is een goede bekende bij de Bijenkorf: ze werken al ruim tien jaar samen aan allerlei projecten voor de talentontwikkeling van de Bijenkorfwerknemers. Een recent project is de ontwikkeling van een specifieke competentietaal die de waarden van de Bijenkorf uitdraagt.

‘Onze competentietaal is gebaseerd op de competentietaal van GITP. We werken er al jaren mee, zowel bij talentontwikkeling als bij werving en selectie. Onlangs zijn we een stap verder gegaan met deze competentietaal: om de waarden van de Bijenkorf in te bedden in de organisatie, hebben we de competentietaal zodanig aangepast dat de competenties ook naar waarden per functie konden worden omgezet. Aan elke functie hebben we bovendien voorbeeldgedrag gekoppeld’.

‘Een (digital) assessment van GITP is een normaal onderdeel van de werving en selectie bij de Bijenkorf.’

Geert de Vries,
HR Manager Servicekantoor en Centrale Bakkerij de Bijenkorf

Voorbeeldgedrag voor collega’s
Als iemand goed op zijn plek zit, vertoont hij een bepaald voorbeeldgedrag voor zijn collega’s. Zo weten zij wat ze al goed doen en welke stappen ze moeten ondernemen om verder te groeien in hun functie. De waarden gebruiken we sinds kort ook in de functionerings- en beoordelingscyclus. Uit een recent medewerkersbetrokkenheidsonderzoek bleek dat de bekendheid van de Bijenkorf-waarden bij medewerkers sterk was toegenomen. Ze zijn er veel meer mee bezig. Dit versterkt de onderlinge verbondenheid en de Bijenkorf als merk.

Talentmanagement
‘Verder gebruiken we de HR-tools van GITP in de Talent Intelligence Portal voor talentmanagement. Bij consequent gebruik van de digitale tools worden de kwaliteiten van je mensen zichtbaar en kun je nagaan waarom de ene werknemer beter scoort dan de andere. Onze HR-managers en recruiters zijn in staat de assessments te interpreteren en terug te koppelen aan de deelnemers – daarvoor zijn ze gecertificeerd door GITP. Alle leidinggevenden bij de Bijenkorf zijn er inmiddels wel aan gewend dat assessments van GITP een normaal onderdeel zijn van de selectie van nieuwe medewerkers.

Waarom wij kiezen voor GITP

  • Koppeling van competentietaal aan bedrijfswaarden
  • Assessments voor optimale werving en selectie
  • Loopbaanontwikkeling met online HR-tools

Bijenkorf

De Bijenkorf is hét meest inspirerende, verrassende en creatieve warenhuis waar iedereen bijzonder is.

Debijenkorf kleur

OPRICHTING

1870 in Amsterdam door Simon Goudsmit.

ORGANISATIE

  • Hoofdkantoor in Amsterdam
  • 3 flagship winkels in Amsterdam (1870), Den Haag (1926) en Rotterdam (1930)
  • 4 medium winkels in Amstelveen (1998), Utrecht (1987), Eindhoven (1969) en Maastricht (2003)
  • Webshop Nederland (2009), België (2015) en Duitsland (2019)
  • Distributiecentrum in Tilburg
  • Bakkerij-Patisserie in Amsterdam

AANTAL MEDEWERKERS TOTAAL

Ruim 3.000

contact

Wij helpen u graag verder