Competenties
- Communiceren
- Flexibiliteit
- Luisteren
- Samenwerken
- Sociabiliteit
Resultaat
NA AFLOOP VAN DE TRAINING:
- Je communiceert effectief, ook onder druk.
- Je stemt je gedrag af op de communicatiestijl van je gesprekspartner zonder jezelf geweld aan te doen.
- Je maakt echt contact in een gesprek.
- Je kunt de balans vinden tussen authentiek en flexibel gedrag.
- Je hebt meer grip op lastige gesprekssituaties en kunt gesprekken in goede banen leiden.
- Je gaat effectief om met een drammende, aanvallende, sussende of ontwijkende gesprekspartner.
- Je ondervindt meer draagvlak in jouw werkcontext.
- Je voelt je beter begrepen en hebt meer begrip en waardering voor anderen en hun stijl in de samenwerking.
- Je kunt vastgelopen samenwerkingsrelaties weer vlot trekken.
- Je bereikt sneller en met minder moeite je doelen in voor jou relevante situaties.
Programma
WAT KUN JE VERWACHTEN?
De training Communicatieve vaardigheden is een praktische training, waarbij veel ruimte is om te oefenen, zowel met trainingsacteurs als in je eigen werksituatie.
De training start met een interactief simulatiespel waarbij je inzicht krijgt in jouw communicatiestijl en hoe makkelijk je in staat bent om van communicatiestijl te wisselen. De uitkomsten van dit spel bepalen jouw persoonlijke leerdoelen.
Voor wie?
De training is bestemd voor managers, consultants, projectleiders, accountants en anderen die intensieve werkrelaties onderhouden en meer grip willen krijgen op lastige vormen van communicatie. Je bent bereid intensief aan de slag te gaan met jouw communicatieve vaardigheden in verschillende praktijksimulaties met een acteur en in je eigen dagelijkse praktijk. Daarnaast herken je je in één of meer van de volgende situaties:
- Met sommige typen gesprekspartners loopt de communicatie niet altijd even soepel.
- Je voelt zich in lastige gesprekken niet begrepen of ondergesneeuwd door de ander.
- Je merkt regelmatig dat je emoties je in de weg zitten.
- Je vindt het lastig draagvlak te creëren.
- Je gesprekken lopen regelmatig ‘uit de hand’.
- Je stuit in lastige gesprekken regelmatig op weerstand en weet niet hoe je die kunt overwinnen.
- Je merkt dat je met sommige gesprekspartners niet verder komt.
ONDERWERPEN
- Kennismaken met de 4 communicatiestijlen
- Communicatieve wendbaarheid in de praktijk
- Echt luisteren naar de ander
- Heldere feedback geven aan de ander
- Positioneren
- Omgaan met emoties in een gesprek
- Schakelen over verschillende communicatieniveaus
- Lastige gesprekken voeren (persoonlijke cases)
- Vertaalslag naar je eigen werksituatie
PERSOONLIJKE BEGELEIDING
Om de juiste focus voor het individuele leertraject te bepalen licht onze trainer de inzichten uit de rapportage persoonlijk toe aan de deelnemer, en geeft tips en adviezen in relatie tot persoonlijke leerdoelen, om zo het optimale uit de training te halen.
Bij meerdaagse trainingen maken ‘personal development classrooms’ deel uit van het programma. Hier staan individuele praktijkcases en bijbehorende uitdagingen centraal.
Gedurende het ontwikkeltraject is tijdens en buiten de virtuele ontmoeting volop gelegenheid om vragen te stellen en tips te krijgen van de trainer, onder andere via Whatsapp. Zodat deelnemers bij het toepassen van het geleerde in de praktijk persoonlijk, interactief ondersteund worden.
Liever een kortere versie?
In deze training gaan we in hoog tempo door de stof heen, waardoor er extra veel tijd is om te oefenen.
De training heeft een doorlooptijd van 9 weken met een tijdsinvestering van:
- 11 contacturen
- 23 uur zelfstudie