Competenties
- Empathie
- Flexibiliteit
- Leidinggeven (groep)
- Leidinggeven (individueel)
- Probleemanalyse
Voor wie?
De virtuele training is bestemd voor leidinggevenden die effectiever willen leidinggeven door hun stijl van leidinggeven af te stemmen op wat individuele medewerkers nodig hebben. Daarbij herken je jezelf in één of meer van de volgende situaties:
- Je vindt het soms lastig om de juiste snaar te raken of op dezelfde golflengte te komen met een medewerker
- Je wilt meer zicht krijgen op verschillen tussen medewerkers
- Je merkt dat jouw stijl van leidinggeven niet voor iedereen de juiste is.
- Je wilt naast jouw voorkeursstijl andere stijlen van leidinggeven leren kennen en je eigen maken
- Je vindt het lastig om te delegeren
Resultaat
Na afloop van de training
- Heb je inzicht in persoonlijke voorkeursstijl van leidinggeven.
- Sluit je met jouw leiderschapsstijl beter aan bij de verschillen tussen jouw medewerkers.
- Beschik je over praktische handvatten om de 4 leiderschapsstijlen effectief in te zetten.
- Heb je meer tijd voor eigen kerntaken, omdat je meer delegeert.
- Geef je sturing en richting als dat nodig is.
- Geef je effectief feedback en bent in staat te motiveren en stimuleren door aan te sluiten bij wat jouw individuele medewerkers daarvoor nodig hebben.
- Presteert je team beter en gemotiveerder.
Programma
Wat kun je verwachten?
De training heeft een doorlooptijd van 12 weken met een tijdinvestering van: 21 contacturen: virtual classroom sessies, personal development plan en 30 uur zelfstudie. Leren is vooral doen, daarom ga je tijdens de training Situationeel leidinggeven praktijkgericht aan de slag. Korte inleidingen, reflectieopdrachten, oefeningen, praktijksimulaties met acteur, persoonlijke feedback en tips wisselen elkaar af. Daarnaast leer je veel van en door je mededeelnemers.
De training start met een scan om jouw voorkeursstijl te bepalen. Aan de hand hiervan stel je persoonlijke leerdoelen op. Alles wat je doet, wordt direct gekoppeld aan jouw werksituatie en leerdoelen. Tijdens de training is er veel aandacht voor praktijkcases en instant feedback van trainer(s) en deelnemers.
Deze onderwerpen komen aan bod
- Inzicht in jouw voorkeursstijl van leidinggeven: kwaliteiten en valkuilen,
- Inschatten van motivatie en capaciteiten van medewerkers,
- Vergroten van wendbaarheid in leiderschapsstijlen: schakelen tussen inhoud en emotie én tussen sturen en loslaten
- Tips om de 4 verschillende leiderschapsstijlen effectief in te zetten: instrueren, delegeren, ondersteunen en confronteren
- De juiste leiderschapsstijl inzetten voor jouw team
- Communicatieve vaardigheden: feedback geven op gedrag en motiveren
- Persoonlijk actieplan: stijlflexibiliteit
PERSOONLIJKE BEGELEIDING
Om de juiste focus voor het individuele leertraject te bepalen licht onze trainer de inzichten uit de rapportage persoonlijk toe aan de deelnemer. Vervolgens krijg je tips en adviezen in relatie met jouw persoonlijke leerdoelen, om zo het optimale uit de training te halen.
Bij meerdaagse trainingen maken ‘personal development classrooms’ deel uit van het programma. Hier staan individuele praktijkcases en bijbehorende uitdagingen centraal.
Gedurende het ontwikkeltraject is tijdens en buiten de virtuele ontmoeting volop gelegenheid om vragen te stellen en tips te krijgen van de trainer, onder andere via Whatsapp. Zodat deelnemers bij het toepassen van het geleerde in de praktijk persoonlijk, interactief ondersteund worden.
Virtual Classroom
DIGITAL & HUMAN OPTIMAAL GECOMBINEERD
Voor een volwaardige training is een face-to-face ontmoeting niet altijd een voorwaarde. Persoonlijke, deskundige begeleiding door experts wel. Wij bieden nu Virtual Classroom, een volledig online, interactief ontwikkeltraject met persoonlijke begeleiding.
ONLINE, INTERACTIEF LEREN
De Virtual Classroom programma’s van GITP bestaan uit een combinatie van een krachtige online test met interactieve ‘classrooms’, een eigen leeromgeving en persoonlijke begeleiding door onze trainers. Hiermee zijn het afwisselende ontwikkeltrajecten gericht op het realiseren van leerdoelen en het borgen van het leerresultaat.