Competenties
- Communiceren
- Klantgerichtheid
- Luisteren
- Onafhankelijkheid
- Probleemanalyse
Voor wie?
De training Adviesvaardigheden voor adviseurs is bestemd voor interne en externe adviseurs, accountants en staf- en beleidsmedewerkers. Daarnaast herken je jezelf in één of meer van de volgende situaties:
- Je vindt het lastig draagvlak te creëren voor jouw advies.
- Je begrijpt soms niet wat de oorzaak is van weerstand tijdens een adviestraject.
- Je wilt geloofwaardiger overkomen op jouw opdrachtgevers.
- Je wilt meer vanuit je persoonlijke kracht adviseren.
- Je wilt als vertrouwde adviseur een langdurige adviesrelatie opbouwen.
Resultaat
Na afloop van de training
- Heb inzicht in jouw sterke en minder sterke punten als adviseur.
- Ben je in staat inhoudelijke deskundigheid te combineren met het opbouwen van een constructieve verstandhouding.
- Ben je in staat de echte vraag van je opdrachtgever bespreekbaar te krijgen.
- Heb je geloofwaardigheid als adviseur vergroot.
- Houd je rekening met achterliggende belangen en problemen die spelen.
- Ben je in staat je expertise en adviesvaardigheden effectief in te zetten.
- Heb je jouw gevoel voor het politiek krachtenveld verder ontwikkeld en weet hoe je draagvlak voor je advies kunt vergroten.
- Weet je weerstand en aarzelingen om te buigen naar een samenwerking met jouw opdrachtgever.
- Heb je meer impact als adviseur.
Programma
Wat kun je verwachten?
Deze virtual classroom heeft een doorlooptijd van 9 weken met tijdsinvestering van 21 contacturen, 4 virtual classroom momenten, personal development plan en 30 uur zelfstudie.
Op de eerste trainingsdag ontvang je een feedbackrapport over jouw adviesvaardigheden. Dit rapport volgt uit de online vragenlijst die je hebt ingevuld voor de eerste trainingsdag. Op basis hiervan kunnen je leerdoelen bepaald worden.
Tijdens de training werk je aan bewustwording, oefenen met praktijksituaties en persoonlijke feedback. We stimuleren de hoofdfasen in een adviesproces en stellen een persoonlijk actieplan op om de vaardigheden in jouw praktijk te integreren. Daarnaast kun je veel oefenen met omgaan met weerstand via een online videotraining.
Deze onderwerpen komen aan bod
- Oriëntatie op adviseren en fasen in het adviesproces.
- Contracteren en simulatie van de contracteringsfase.
- Geloofwaardigheid opbouwen en inschatten van het politieke krachtenveld.
- Rollen van de adviseur en Personal branding: jouw profiel als adviseur.
- Intuïtie en emoties effectief inzetten en omgaan met weerstand.
- Simulatie van een adviestraject in teams.
- Diagnose en gegevens verzamelen.
- Adviseren vanuit persoonlijke kracht.
- Presenteren van het advies en beweging creëren.
- Ruimte voor inbreng eigen praktijksituaties.
PERSOONLIJKE BEGELEIDING
Om de juiste focus voor het individuele leertraject te bepalen licht onze trainer de inzichten uit de rapportage persoonlijk toe aan de deelnemer, en geeft tips en adviezen in relatie tot persoonlijke leerdoelen, om zo het optimale uit de training te halen.
Bij meerdaagse trainingen maken ‘personal development classrooms’ deel uit van het programma. Hier staan individuele praktijkcases en bijbehorende uitdagingen centraal.
Gedurende het ontwikkeltraject is tijdens en buiten de virtuele ontmoeting volop gelegenheid om vragen te stellen en tips te krijgen van de trainer, onder andere via Whatsapp. Zodat deelnemers bij het toepassen van het geleerde in de praktijk persoonlijk, interactief ondersteund worden.
DIGITAL & HUMAN OPTIMAAL GECOMBINEERD
Voor een volwaardige training is een face to face ontmoeting niet altijd een voorwaarde. Persoonlijke, deskundige begeleiding door experts wel. Wij bieden nu Virtual Classroom, een volledig online, interactief ontwikkeltraject met persoonlijke begeleiding.
ONLINE, INTERACTIEF LEREN
De Virtual Classroom Programma’s van GITP bestaan uit een combinatie van een krachtige online test met interactieve ‘classrooms’, een eigen leeromgeving en persoonlijke begeleiding door onze trainers. Hiermee zijn het afwisselende ontwikkeltrajecten gericht op het realiseren van leerdoelen en het borgen van het leerresultaat.