Competenties
- Mondelinge communicatie
- Luisteren
- Sensitiviteit
- Overtuigingskracht
- Samenwerken
Voor wie?
De training Effectief Communiceren is bedoelt voor personen die van elk gesprek een succes willen maken. Je bent tevreden over de meeste gesprekken die je voert, maar soms lijk uw aanpak eerder averechts te werken. Aan je inzet ligt het niet, sterker nog; hoe harder je werkt, hoe stroever het gesprek. In deze training leer je om te gaan met de communicatiestijl die van jou de meeste energie vraagt. Niet door harder te werken, maar door meer aan te sluiten op de stijl van de ander, zonder jezelf of jouw doel uit het oog te verliezen!
Resultaat
Na afloop van de training
- Weet je wat jouw kwaliteiten zijn als gesprekspartner;
- Heb je zicht op jouw belangrijkste aandachtspunten in voor jou uitdagende gesprekken;
- Herken je de verschillende communicatiestijlen en weet je hoe jij daarbij kunt aansluiten;
- Weet je wat je kunt doen om een gesprek bij te sturen als het dreigt te ontsporen;
- Ervaar je een betere samenwerking;
- Ga je met meer vertrouwen uitdagende gesprekken aan.
Programma
Wat kun je verwachten?
Deze training Effectief Communiceren is een korte en praktische training die inzoomt op uitdagende gesprekken. Gesprekken waarin veel op het spel staat en waarin je weerstand van jouw gesprekspartner ervaart. In deze training krijg je inzicht in jouw eigen communicatiestijl en leer je aan te sluiten op andere communicatiestijlen op een manier die bij je past. De groep is klein: maximaal 8 deelnemers. Voorafgaand aan de eerste bijeenkomst formuleer je jouw leerdoelen en doe je een aantal opdrachten in de online leeromgeving. De trainer is precies op de hoogte van jouw leerdoelen, zodat we in de training snel en gericht aan de slag kunnen. Tussen de twee trainingsdagen heb je de gelegenheid om tips toe te passen en om nieuwe ervaringen op te doen. Op de tweede trainingsdag oefen je met een uitdagende praktijksituatie en zie je direct het effect van jouw nieuwe aanpak. Rake feedback en concrete tips zorgen dat je in het volgende gesprek goed beslagen ten ijs komt.
Deze onderwerpen komen aan bod
- De vier communicatiestijlen en hoe je hierop aan kunt sluiten
- Balanceren tussen zenden en ontvangen
- Non-verbale communicatie; sturen en volgen
- Bijsturen van moeilijke gesprekken in jouw praktijk
- Handvatten voor het omgaan met emoties