Cognitieve gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen

PAO-cursussen Jeugdzorg en onderwijs
Cognitieve gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen

4 van de 5 sterren

9 Bekijk de reviews

cursus over praktische toepassing van CGt en RET

(CGK)

  • inzicht in cognitieve gedragstherapie en rationeel-emotieve therapie
  • ontwikkelen van praktische vaardigheden
  • toepassing van cognitieve technieken bij de behandeling van kinderen, jeugdigen en hun ouders
docenten:
Esther ten Brink

psychotherapeut/gedragstherapeut, supervisor VGCt, werkt bij Lucertis kinder- en jeugdpsychiatrie in Zaandam.

Gidia Jacobs

GZ-psycholoog, pedagoog en seksuoloog NVVS.

Wim Meertens

klinisch psycholoog bij GGZ Kinder en Jeugd Rivierduinen, tevens eerstelijnspsycholoog en klinisch psycholoog, supervisor VGCt in eigen praktijk.

accreditaties:
prijs:
€ 1.325,00 vrij van btw, inclusief lunch, koffie en thee, exclusief boeken.
incompany:
GITP PAO kan deze cursus ook incompany geven. Afhankelijk van het aantal deelnemers is een aanzienlijke korting op de open inschrijving-prijs mogelijk. Lees meer
voor wie:

Pedagogen, psychologen, artsen, psychotherapeuten, psychiaters, maatschappelijk werkers en anderen in de geestelijke gezondheidszorg, de jeugdhulpverlening, de kinderbescherming, de pleegzorg of het onderwijs

groepsomvang:

Maximaal 20 deelnemers.

data/locatie:
Startdatum: 23-1-2015. Vier vrijdagen 10.00-17.00 uur. NB: startdatum, prijs en alle overige gegevens onder voorbehoud. Het cursusprogramma 2014/2015 verschijnt in mei 2014. Regardz Meeting Center La Vie Utrecht
gerelateerde trainingen:
Inhoud

Met de komst van de rationeel-emotieve therapie (RET) kregen veel professionals belangstelling voor cognitieve technieken in de psychotherapie. Velen passen Cognitive Behaviour Therapy (CBT) vooral bij volwassenen toe. Toepassingen bij kinderen, adolescenten en hun ouders worden steeds meer gemeengoed. In de cursus ‘Cognitieve gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen’ leer je je bestaande arsenaal aan technieken cognitief-gedragstherapeutisch te vertalen en kun je je repertoire rijkelijk aanvullen.

Bij CBT kiezen professionals meestal voor een directieve aanpak. Confrontaties met moeilijkheden en het centraal stellen van eigen keuzes blijken ook bij kinderen en jongeren goed mogelijk. In de cursus maak je kennis met de theoretische en praktische uitgangspunten van CBT. Je leert CBT en RET toepassen bij kinderen vanaf zeven jaar en adolescenten van twaalf tot achttien jaar. Daarnaast ontdek je hoe je ouders kunt betrekken bij de behandeling, vanuit het idee dat ouders en kinderen dezelfde basisprincipes over emoties en gedrag kunnen leren.


Doel

Na afloop van deze cursus beschik je over meer kennis over CBT en RET en over praktische vaardigheden om cognitief-gedragstherapeutische technieken toe te passen in de behandeling van kinderen en adolescenten én hun ouders.

Programma

Dag 1: algemene inleiding over CBT en RET
  • verhouding van CBT en RET tot andere benaderingen
  • startbenodigdheden
  • basisprincipes door de leeftijden heen
  • verhouding diagnostiek en interventies

Dag 2: CBT en RET bij jonge kinderen
  • verschillende vormen van cognitieve therapie bij jonge kinderen
  • combinaties van verschillende interventies bij jonge kinderen
  • diagnostiek vooraf: cognitief ontwikkelingsniveau
  • onderscheid emotioneel en praktisch probleem
  • fasen in de therapie
  • psycho-educatie
  • RET bij jonge kinderen: assessmentfase, uitdagen, oefenen en huiswerk

Dag 3: CBT en RET bij adolescenten
  • irrationaliteit in relatie tot ontwikkelingsfase
  • ABC-model bij jongeren
  • afstemmen en integreren van cognitieve, gedragsmatige en emotieve interventies

Dag 4: CBT en RET met ouders/gezinnen
  • diagnostiek van de interactie
  • cognities bij ouders te weten komen
  • alternatief gezinsscript bieden

Werkwijze

Bij iedere bijeenkomst behandelt de docent de hoofdstukken uit het cursusboek die je vooraf hebt bestudeerd. Na korte theoretische inleidingen oefen je vooral praktische toepassingen. Uitgangspunt hiervoor zijn geschreven of gefilmde casussen. Daarnaast oefen je in het toepassen van cognitieve technieken in je eigen werksituatie. Tijdens de cursusbijeenkomsten krijg je voldoende ruimte om deze ervaringen te bespreken. Per cursusbijeenkomst moet je rekening houden met ongeveer acht uur tijdsinvestering voor literatuurstudie en huiswerkopdrachten.

Literatuur

  • Jacobs, G. (2008), Rationeel-emotieve therapie, tweede herziene druk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, ISBN 978 90 313 51084.
  • Jacobs, G., Muller, N. en Ten Brink, E. (2001), Uit de knoop. Rationeel-emotieve en andere cognitieve gedragstherapieën bij kinderen en adolescenten. Houten, Bohn Stafleu van Loghum, ISBN 978 90 313 36975.
Je  dient te beschikken over deze boeken. Het eerste boek bestudeer je voorafgaand aan de cursus, het tweede boek wordt gebruikt in de cursus.

Aanbevolen als naslagwerk:
  • Vernon, A. (1989), Thinking, feeling, behaving. An emotional education curriculum for children (grades 1 to 6). Champaign, Research Press, ISBN 0 87822 556 0.
  • Vernon, A. (1989), Thinking, feeling, behaving. An emotional education curriculum for adolescents (grades 7 to 12). Champaign, Research Press, ISBN 0 87822 558 7.

 



Accreditaties

Je ontvangt een GITP PAO-certificaat op basis van aanwezigheid (minimaal 75%) en actieve deelname. Voor een certificaat met accreditatie is minimaal 90% aanwezigheid, actieve deelname en een voldoende toetsresultaat vereist (huiswerkopdracht die wordt beoordeeld door de docenten).

Accreditaties

  • registratie NVO Orthopedagoog-Generalist/NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog: 24 uur waarvan 12 uur diagnostiek en 12 uur behandeling, plus 24 extra uren literatuurstudie
  • herregistratie NVO Orthopedagoog-Generalist/NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog: 24 uur
  • herregistratie NIP Eerstelijnspsycholoog: 36 uur waarvan 18 uur diagnostiek en 18 uur behandeling
  • beroepsregister van agogisch en maatschappelijk werkers (BAMw): 10,95 punt

Reviews

Schrijf ook een review

1. Wat schrijf je in een review?

Je eigen mening. We willen graag weten wat je van de training vindt. Voldoet de training aan je verwachtingen? Wat is goed? Wat kan beter?

2. Wat schrijf je niet in je review?

  • adressen en telefoonnummers;
  • e-mailadressen;
  • godslastering, scheldwoorden, grove opmerkingen of kwetsend commentaar;
  • links naar andere websites;
  • HTML-codes;
  • promoties, acties, events en dergelijke;

3. Waar moet je rekening mee houden?

  • review-teksten moeten minstens 70 tekens bevatten.
  • als je beoordeling niet overeenkomt met bovenstaande voorwaarden, hebben we het recht deze niet te plaatsen of te verwijderen.
(deze wordt niet gepubliceerd)
Ververs afbeelding
  • 4 van de 5 sterren

    Een verfrissende indruk

    Datum: 24 mei 2012

    Door: S. van der Horst

    Een verfrissende indruk en inspiratie tot nieuwe manieren van werken. Het is een cursus waarin tevens veel praktische handvatten worden gegeven die meteen toepasbaar zijn. Ik heb het als zeer leerzaam en nuttig ervaren.
  • 5 van de 5 sterren

    Leerzame cursus

    Datum: 24 mei 2012

    Door: P. Zwart

    Goede, leerzame cursus. Fijn dat er veel rolspelen waren. Fijn dat er altijd ruimte was voor vragen of inbreng.
  • 4 van de 5 sterren

    Een zeer waardevolle cursus

    Datum: 24 mei 2012

    Door: J. Regtuit

    De training Cognitieve gedragstherapie met kinderen en jeugdigen is een zeer intensieve en waardevolle cursus.
  • 5 van de 5 sterren

    Een leerzame training

    Datum: 24 mei 2012

    Door: Anoniem

    De training is leerzaam en zeer goed toepasbaar in de praktijk. Het oefenen in subgroepjes was daarom zeer zinvol. Prima locatie.
  • 4 van de 5 sterren

    Goede en leerzame cursus

    Datum: 24 mei 2012

    Door: A.R. Roselaers

    Ik vond het een goede en leerzame cursus! Ik zou wel een vervolgcursus willen volgen! Alle drie de docenten waren erg goed. Ze hebben mij veel geleerd en er kon ook worden gelachen in de cursus,
    dat werkte ontspannend!
  • 5 van de 5 sterren

    Zeer leerzaam

    Datum: 24 mei 2012

    Door: J. Bastmeijer

    Ik vond de cursus zeer leerzaam. Ik vond het prettig dat de cursus gericht was op de praktijk. Ik kan veel van de behandelde theorie toepassen in de praktijk. De cursus was gericht op probleemgerichte en oplossingsgerichte gedragstherapie. Beide aspecten zijn goed naar voren gekomen.
  • 4 van de 5 sterren

    Prettige cursus

    Datum: 22 mei 2012

    Door: B. Spijkers

    Positieve indruk; veel van geleerd en goed in de praktijk toepasbaar. Praktijk gerichte docenten die prettig lesgeven
  • 4 van de 5 sterren

    Deskundige docenten

    Datum: 22 mei 2012

    Door: K. Luymes-La Grouw

    Tijdens de training Cognitieve gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen waren er 3 docenten, allemaal verschillend maar allemaal even kundig. Ik heb veel van ze geleerd.
    Deskundige docenten die in hun verhaal de vragen van cursisten verwerken.
  • 4 van de 5 sterren

    Prima cursus

    Datum: 22 mei 2012

    Door: M. Hesemans

    De training Cognitieve gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen is een prima cursus
meer reviews

DSM Kind en Jeugd: van IV naar 5

Maak kennis met de nieuwste ontwikkelingen: de DSM-5. Focus op stoornissen bij kinderen en jeugdigen waaronder autisme en gedragsstoornissen. Met illustratie van de wijzigingen aan de hand van casuïstiek. 
Studiemiddag op 20 juni 2014 in Utrecht. Meer info en inschrijving
Contact

GITP-PAO
Wilhelminapark 25
5041 EB Tilburg
Telefoon: 013 5355825
E-mail pao@gitp.nl