Introductiebeleid

vorm geven aan de ontdekkingsreis van nieuwe medewerkers

door Joost Ardts

Het huidige ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door een constante dynamiek: strategieën veranderen voortdurend. Er vinden steeds meer veranderingen plaats op het terrein van techniek en markt en er worden bedrijfsonderdelen opgestart of juist afgestoten. Tegelijk zijn werknemers kritischer geworden met betrekking tot hun werk. Zij zijn veel meer dan vroeger bereid van baan te veranderen. Dit gaat gepaard met een grotere mobiliteit op de arbeidsmarkt. Deze ontwikkelingen stellen organisaties voor nieuwe kosten-batendilemma's. Investeren we in werving, selectie én introductie van nieuwe werknemers of nemen we het risico dat mensen op de verkeerde plek belanden, de organisatie vroegtijdig weer verlaten.

Introductiebeleid - Joost Ardts
Auteur(s):

Joost Ardts

Uitgave:Boek / ingenaaid / 82 blz. / Nederlands
Uitgever:

Van Gorcum

ISBN:9789023239475
Prijs:20,65
Boek bestellen? Klik hier!
(via Managementboek.nl)
Beschrijving

Joost Ardts stelt in dit boek dat een goed introductiebeleid juist nu een must is. Het geeft de nieuwe medewerker een gevoel van zekerheid. Het bevordert de binding en de identificatie met de organisatie en het waarborgt het aanleren van het normen- en waardenstelsel. Een doordacht introductieprogramma voorkomt vroegtijdig verloop, ziekteverzuim, motivatieproblemen en, in het algemeen, suboptimale werkprestaties.

Kortom: een goed begin is het halve werk. 'Introductiebeleid' biedt managers, personeelsadviseurs, opleiders en andere HRM-functionarissen daarom bouwstenen om de ontdekkingsreis van nieuwe medewerkers vorm te geven of te verbeteren.